Svar: Kartofler - 15 mdr.
27. maj 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Maria
Nu er jeg jo ikke diætist, men min umiddelbare holdning er at sålænge Jonas spiser så varieret som han gør, så er han dækket rigtig godt ind og så betyder indtaget af kartofler (eller det manglende indtag) ikke noget.
Kartofler er fedtfattige og har et højt indhold af kulhydrater og kostfibre (ca 2%). Kartofler har et højt vandindhold (80%), hvilket resulterer i en lav energitæthed (70 kcal/100g friskvægt) og en høj mæthedsfornemmelse. Kartofler indeholder derudover en del C-vitamin, B-vitamin og jern - men disse ting kan man også få via andre fødevarer. Derudover så indeholder kartofler Kalium (420 mg/100 g) og ikke særlig meget Natrium, hvorfor man i USA har talt om at øge forbruget af kartofler, når man vil forebygge forhøjet blodtryk og slagtilfælde.
I det hele taget så tror jeg at det med kartofler er meget ud fra hvor man bor og der er meget stor forskel på anvendelsen af kartofler i forskellige lande. Tager man til Sydeuropa eller til Asien, så bruger de jo ikke ret meget kartoffel men betydeligt mere pasta og ris...
Jeg synes ikke det lyder som om I skal være bekymrede for Jonas manglende indtag af kartofler, han lyder til at være dækket rigtig fint ind via andre fødevarer:o)
Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske