Svar: Ferie stress
27. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Caroline og lille Carl
Nu hører jeg jo til dem der elsker at rejse og jeg synes det er skønt at rejse med sine børn, hvis man er indstillet på at rejsen bliver en anden, når man har børn med. Min overordnede indstilling er derfor at I skal af sted, men naturligvis med de nogle ting i tankerne, som skal gøre turen så god for alle som muligt:o)
For det første så synes jeg du skal ringe til flyselskabet og høre om det er muligt at I får en plads med ekstra plads til barnet. Det er sådan at nogle flyselskaber har en plads hvor der kan sidde en lift på væggen, hvor et lille barn kan ligge trygt og godt at sove. Prøv at forhøre dig.
Derudover tænker jeg at I må have en bæresele eller en slynge, som han kan sidde i og hvor han kan følge med i det hele. Det er klart at han ikke tåler så mange indtryk og han måske bliver rigtig ked af det, men det kan også være at det hele er så spændende og ny at han faktisk synes det er okay.
Det betyder rigtig meget hvordan du tager det. Hvis du stresser over det og han mærker din uro, så bliver han endnu mere urolig. Han spejler sig i dig og det er rigtig vigtigt at du er afklaret og har det godt med det for at han også har det godt.
Familier med små børn får altid mulighed for at gå ombord i flyet først, så I har mulighed for at finde jer til rette og blive placeret inden alle andre vælter ombord. Du kan sagtens amme ham i flyet det er ikke noget problem. Derudover så vil det være en rigtig god idé, hvis du kunne give ham lidt at sutte på. Det kan være små stykker appelsin eller anden frugt, som du har gjort parat hjemmefra - noget lidt nyt og lidt lækkert, som både vil aktivere ham lidt, men som også vil få ham til at synke, så han undgår propper i ørerne.
Med hensyn til mad dernede, så skriver du ikke hvordan I skal bo. Jeg ved derfor ikke om der er kogeplader, mikrobølgeovn og mulighed for at lave noget mad selv... Det er der sandsynligvis ikke siden du spørger og derfor vil det være oplagt at tage noget mad med hjemmefra. Han vil dog også kunne få lidt dernede. Du kan sagtens give ham lidt frugt, du kan lade ham smage lidt yoghurt (i små mængder), du kan give ham en brødskorpe eller lignende at sidde med osv. Så han vil kunne få lidt af det I andre også spiser og hvis I får lidt grøntsager som kan moses godt med en gaffel, så lad ham også smage lidt af det. Ellers er det udmærket at købe lidt med på glas, som han så kan få. Det er jo en anderledes situation:o) Men jeg tænker at I godt kan gøre begge dele, altså lade ham få lidt af jeres mad og samtidig have noget med hjemmefra.
Jeg kan naturligvis godt forstå at du er bekymret for at skulle afsted. Din historie melder ikke noget om hvad de andre i familien tænker... er det kun dig der er bekymret? Jeg tror det er meget vigtigt at du taler med din mand/kæreste, dine forældre eller hvem der nu skal med om at du er lidt utryg ved det hele fordi din dreng er født for tidligt og derfor er lidt mere følsom end mange andre børn. Ikke fordi du skal problematisere tingene, men det er vigtigt at alle er klar over at dette fylder meget hos dig og at I er fælles om at gøre det til en god ferie:o)
Håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske