Svar: Flere spørgsmål om flaske og modermælkserstatning
27. maj 2007
Alder:
2 mdr.
Hej Jeanette
Det er desværre ikke alle dine spørgsmål jeg er i stand til at svare på, men jeg vil forsøge så godt jeg kan.
Med hensyn til at bruge allomin i brik, så tør jeg ikke sige om hygiejnen og holdbarheden er den samme, når brikken har været anbrudt. Umiddelbart kunne jeg ikke forstille mig at der ville ske noget ved at hælde den varmebehandlede mælk på renvaskede og skoldede flasker med tætsluttende låg - men du kan jo kontakte Beauvais hvis du vil være helt sikker.
Der er ikke sundhedsmæssig forskel på at bruge pulveret contra modermælkserstatning på brik, hvis pulver og vand blandes efter foreskrifterne. Og varmebehandlingen ødelægge ikke mælken eller gør den mere usund. Næringsindholdet er det samme.
Med hensyn til rengøring af lige præcis Avent Silikone sutter, så må det næsten stå på pakken, hvordan du skal rengøre dem for at gøre det helt præcist. Ellers må du her kontakte Jens Thorn som producerer Avent serien og spørge hvad de anbefaler.
Med hensyn til antal huller i sutten og om det er for hårdt for din datter, så må det komme an på en prøve. Man kan jo godt forestille sig at hun er lidt træt, når hun tilbydes flaske efter at have diet hos dig og at det ville være rart for hende og hjælpe hende til bedre at holde vacuum, hvis mælken flød lidt lettere. Samtidig er der så også det ved det, at hun så måske vil foretrække flasken fremfor brystet, netop fordi det er så meget lettere og at din amning så stopper.
Jeg synes ikke du skal komme en flaskevarmer på flasken. Mælk som har været opvarmet en gang må ikke opvarmes igen og det anbefale sikke at transportere færdigblandet varm mælk. Jeg ved ikke hvor lang tid der skal til før at eventuelle bakterier vil formere sig, men umiddelbart tænker jeg at det ikke er nogen god idé at holde mælken varm. Så må det være bedre at forsøge med en anden flaskesut, for at se om hun så kan spise lidt hurtigere.
Med hensyn til afføring og konsistens, så behøver du ikke give laktulose, når afføringen er fin grødet. Det er helt normalt at der kan være afføring hver 2 dag, når hun både ammes og får mme. Du skal give laktulose hvis afføringen begynder at blive hård og knoldet og hvis hun begynder at græde meget og viser tegn til at have rigtig ondt i maven og ikke kan komme af med sin afføring, hvis det spiller ind på appetitten.
Og jeg går ud fra at det er laktulose du mener og ikke laktose...?
Håber at I trods alt kan få lidt ud af mine svar så I kan komme lidt videre. Og finder I ud af noget og gerne vil knytte en kommentar, så vil jeg gerne høre det. Rigtig meget held og lykke:o)
Bemærkning: Jeg har efterfølgende modtaget følgende fra Jeanette:
Hej Helen,
Tak for dit svar - de er super som altid.
Du bad om kommentar på følgende:
"Med hensyn til at bruge allomin i brik, så tør jeg ikke sige om hygiejnen og holdbarheden er den samme, når brikken har været anbrudt. Umiddelbart kunne jeg ikke forstille mig at der ville ske noget ved at hælde den varmebehandlede mælk på renvaskede og skoldede flasker med tætsluttende låg - men du kan jo kontakte Beauvais hvis du vil være helt sikker."
Jeg talte med en diætist hos Beauvais og hun sagde, at det var helt ok at hælde det på steriliserede flasker med låg og opbevare dem i køleskabet.
Bedste hilsner fra
Jeanette
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske