Svar: Myg
27. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Christel
Først må jeg lige knytte en kommentar til det med letmælk - så vidt jeg husker så har jeg ikke anbefalet letmælk i stedet for sødmælk, men du spurgte om der ville ske noget ved at give det og det troede jeg ikke...
Dernæst en kommentar omkring diverse frugter og allergi - hvad er det for frugter du ikke vil give Oliver på grund af allergi? Handler det om indtaget af f.eks. citrusfrugter?
Man ved at en del mennesker der har græspollenallergi vil reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen er typisk kløe og hævelse af læber, mund og svælg og har man det sådan, skal man naturligvis undgå at spise disse ting.
Citrusfrugter kan også som eneste symptom give rødt udslæt om munden hos børn med børneeksem eller følsom hud. Det skyldes normalt frugtsyren i citrusfrugter, som kan genere huden og er det der hedder kontaktallergi og det er meget vigtigt at man ikke forveksler dette med rigtig allergi. Børn må nemlig meget gerne spise al mulig forskellig slags frugt og det er vigtigt at man ikke sætter barnet på en unødig diæt. Især er den varierede kost vigtigt, når man har en barn der har problemer med forstoppelse... så du skal være meget opmærksom på hvordan du selekterer i Olivers kost:o)
Nå og så til myggene - ja hvis man bor ved en sø eller bare har rigtig mange myg omkring sig, så er det en rigtig god idé at bruge en myggebalsam eller en myggespray, så barnet ikke bliver sat til med flere hundrede myggestik:o) Men om der findes noget på markedet som virker og som ikke er fyldt med giftig kemi... jeg ved det ikke. Jeg vil anbefale dig at gå på apoteket, i Matas, helsekostbutikker og hvor man nu ellers kan købe myggespray - se på mulighederne og læs indholdsdeklarationen grundigt igennem. På siden: www.babykemi.dk kan du finde en liste over de ting, du skal være særligt opmærksom på.
Med hensyn til tidlig morgenvækning, så tror jeg løsningen på dette problem hedder "mørklægningsgardiner" - det virker i hvert fald i nogen familier og sikrer lige en ekstra times søvn:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og håber at mine tanker også hjælper lidt videre denne gang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske