Svar: Dagplejemor siger at vores søn pylrer
28. maj 2007
Alder:
18 mdr.
Kære fortvivlede mor
Jeg kan godt forstå du er fortvivlet og jeg kan forstå at I idag har haft første dag hos dagplejer nr. 2... jeg håber for jer alle sammen at det er gået rigtig godt?
Det lyder tiltalende at jeres nye dagplejer har mange års erfaring og jeg tænker at det vil være rart for jer alle sammen. Hun har en rutine og en ro omkring sit arbejde, som naturligt vil smitte af på jeres dreng og jeg tror bestemt ikke at hun ikke vil kunne overskue ham eller sige at han 'trækker tænder ud' - hvad er det også for en melding!
Det lyder som om at der har været flere inde over, da jeres dreng er blevet flyttet til et andet sted og derfor må I også have overvejet om han skulle fortsætte i dagpleje eller om I skulle søge en institutionsplads. Dagpleje er rigtig godt, men det er jo meget personafhængigt og det betyder at hvis kemien mellem dagplejer og barn og kemien mellem forældre og dagplejer ikke passer sammen, så bliver det hele meget følsomt.
Ofte handler det også om kommunikation eller mangel på samme, der er jo stor forskel på hvordan man omtaler et barn - der er f.eks. stor forskel på at sige "han pylrer hele tiden og hvis ikke han er hos mig, så er han umulig" og på at sige "han er nogle gange ked af det, men hvis bare han får lov til at sidde hos mig, så går det fint"... Måden man beskriver et barn på siger jo også lidt om det menneskesyn man har...
At jeres dreng har haft svært ved at kapere legestuen kan meget vel hænge sammen med at han ikke har følt sig tryg ved dagplejeren og dermed har det hele været uoverskueligt for ham. Måske kender han den nye dagplejer fra legestuen (og hun kender ham) og så har hun en anden ro over sig, en erfaring og en glæde ved børn som naturligt vil smitte af på jeres dreng og give ham den tryghed han har behov for, for også at kunne være sammen med de andre børn.
Jeg vil foreslå jer at lave et lille fotoalbum med billeder af jer, af huset hjemme, af bilen, at ham selv osv. som han kan have med i dagplejen og når han savner jer, så kan han og dagplejeren kigge på billerne og tale om at I er der og kommer igen. Jeres dreng har en alder lige nu, hvor han oplever rigtig meget og begynder at have lidt mere farefornemmelse, f.eks. en fornemmelse for at I går fra ham, at han er alene, at han slår sig hvis han falder, at han ikke selv kan komme ned hvis han klatrer højt op osv. Og jeg tænker at det vil være tryghedsgivende for ham at blive mindet om at I stadig er der selv om han ikke kan se jer rent fysisk men på et billede.
Derudover så tænker jeg at I skal tale med dagplejeren om hvordan I alle kan få det bedst muligt. Hun ved vel godt at han er flyttet fra et andet sted? og derfor er det kun helt naturligt at I taler om dette og også at I fortæller at I er bekymrede og nervøse for hvad hun vil synes om jeres dreng. Jeg er nemlig ret sikker på at hun synes jeres dreng er en rigtig dejlig dreng og det skal hun naturligvis fortælle jer!
Lav en aftale med hende om hvordan I bedst siger farvel, når I går og hvordan og hvornår I bedst henter. Hvad hendes erfaring er. Tal også med hende om hvorvidt jeres dreng kunne have glæde af en bamse at putte med, en sutteklud eller lignende. Tal med hende om hvordan I har rutiner hjemme og hvordan hendes rutiner er så I forsøger at gøre tingene nogenlunde ens.
Jeg tænker også at den pædagogiske konsulent må være inde i billedet, at hun må lave nogle opfølgende besøg og sikre sig at I alle har det godt.
Til sidst vil jeg sige at jeres drengs reaktion er helt normal. Der er altså intet unormalt i at et barn på 1½ år har brug for at se den voksne for at føle sig tryg. Jeg kan huske at du tidligere har spurgt til den motoriske udvikling og det at føle sig ladt tilbage hænger naturligvis også sammen med hvor mobil man selv er - om man er i stand til at følge efter. Nogle gange så hjælper det jo, hvis man kan kalde på ham "jeg er lige her, kom ind til mor" og så kan han gå efter lyden og således stille og roligt lære at man stadig er der, selvom man er uden for synsvidde.
Håber som sagt at dagen idag er gået godt og at I er fortrøstningsfulde. Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske