Brev:
Søvn...igen igen
28. maj 2007
Alder:
18 mdr.
Søvn...igen igen
Hej Helen
Tak for dit fine svar ang. dagpleje! Jeg tror, jeg vil få mest ud af at kontakte dagplejepædagogen. Mht min dp, så er hun varm, opmærksom og laver mange ting med børnene, men hun er også meget firkantet (hvilket sikkert fungerer bedst med 5 børn i en dp), og det passer nok ikke til vores datter. Jeg er selv meget bevidst om, at hun skal have lov til at have sin egen vilje, og skal respekteres som den hun er - men at jeg er den voksne, og den der overskuer ting, som hun ikke er i stand til endnu...
Mit nye spørgsmål omhandler søvn. Min kæreste sagde igen idag: "Hun er altså ikke helt normal", og denne gang var det kun indirekte pga hendes høje aktivitetsniveau, det var fordi, hun for tiden sover meget lidt. Efter hun er kommet på sit eget værelse, blokerer hun fuldstændig mod at sove i tremmesengen, så hun sover derinde på en madras på gulvet. Så ligger en af os ved siden af hende, til hun sover, og når hun vågner går hun selv hen og banker på døren (vi lukker for at give ro).
Men hun vågner 119 gange i løbet af aftenen, mangler selvfølgelig os ved sin side, og falder først rigtig til ro, når vi går i seng, og hun kommer med. I weekenden har hun været længe oppe, da vi har været i byen, og så kan hun slet ikke falde i søvn, da hun så kunne gå glip af noget. Når hun så er faldet i søvn på madrassen(kl. 23), har hun sovet der til kl. 5. Herefter vil hun bare op. Så har hun sovet 2 timer til middag, og igen holdt sig vågen til sen aften.
Hvordan får vi vendt situationen om aftenen, så hun kan sove en lidt længere sammenhængende søvn for sig selv? Da hun sov i vores sovevær., kunne hun sagtens finde ro og falde i søvn igen, når hun vågnede i løbet af aftenen. Hun har endnu aldrig sovet igennem. Er altid vågnet flere gange i løbet af aftenen inden vi kom i seng, forskellen er bare, at nu kan vi ikke få hende til at sove igen uden at vi gang på gang ligger ved hende. Det bliver nogle lange aftener, hvor vi ikke når at være sammen eller lave andet. Og ingen af os ønsker at gå i seng kl. 20 (selv om det sikkert kunne være meget sundt), for at hun skal sove hos os.
Kan det være pga sult? Hun er svær at få til at spise, og hendes kost er slet ikke varieret nok. Men vi kan jo ikke tvangsfodre hende. Eller det gør vi alligevel indirekte ved at hun efter at have stukket til aftensmaden, får en portion øllebrød, havregrød eller rugbrødsmadder foran en film, da hun så ikke protesterer mod at åbne munden. Men det er altså ikke så hyggeligt. Skal vi helt lade være med at tilbyde hende noget, hvis hun ikke har spist af aftensmaden?
Igen lidt rodet skrevet, men der er så mange spørgsmål, der trænger sig på i forhold til det at have børn. For man vil så gerne gøre det bedste.....
Hjerteligst Lotte A.