Svar: Søvn...igen igen
28. maj 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Lotte A
Jeg tror der er rigtig mange ting som spiller ind på jeres datter søvnvaner. For det første hendes alder, det er ikke usædvanligt at børn i 1½ års alderen drømmer mere og kan have mareridtagtige drømme og derfor sover mere uroligt end tidligere oplevet.
Dertil kommer at det naturligvis også spiller ind hvordan din datter sover og spiser i løbet af dagen. Det er helt normalt at hun er aktiv og på, render rundt, undersøger osv. men fra dit tidligere brev ved jeg at hun oftest sover formiddagslur og jeg tænker at I skal forsøge at få en fast rutine, hvor hun kun sover en gang dagligt.
Børn søvnbehov er naturligvis forskelligt, men gennemsnitlig kan man sige at børn på 1½ år som regel vil have det godt med at sove en lur i løbet af dagen af måske 2 timers varighed og om natten vil barnet sove 11-12 timer, altså sammenlagt 13-14 timer ialt. Igen sover nogen så lidt mere og andre lidt mindre.
Det vil være fint, hvis I fortsat kunne putte jeres pige kl. ca 20 og så forsøge at holde lidt gang i hende i løbet af formiddagen, så hun ikke længere får formiddagslur, men nøjes med en to timers lur til middag. Hvis I fornemmer at det fortsat er for meget for hende at sove, så skal middagsluren måske kun vare 1½ time eller hun skal puttes lidt senere, - det må I prøve at vurdere. Overgangen hvor børn skal sove en lur mindre end de plejer er altid svær.
Så er der naturligvis hendes madindtag og selvom hun har travlt og ikke har tid til at sidde længe ved bordet, så er det vigtigt at I tilbyder hende rigtig mange små måltider og også sørger for at hun får nok at drikke.
Det er fint at I har hende på en madras, måske har hun brug for at komme helt væk fra tremmesengen og finde trygheden i at hun altid kan komme ind til jer, når hun vågner. For mange børn er det vigtigt at kunne komme ind med puden under armen hen på morgenstunden og det at ligge i en almindelig seng eller på en madras giver større frihed til dette og dermed tryghed. I en tremmeseng, kan man godt føle sig 'fastlåst'.
Hvis jeres datter ikke har spist aftensmad så synes jeg I er nødt til at tilbyde hende noget. Det må så være en portion havregrød, en kop varm mælk, en banan eller lignende. Et eller andet som giver hende ro i maven og dermed sikrer at hun kan sove godt.
I skriver at hun ofte får lov til at se en film, når hun skal spise fordi det afleder. Jeg tænker at I her skal være meget opmærksomme på hvad signaler det er I sender. Det er vigtigt at hun lærer at man spiser ved bordet og I skal spise sammen, det skal være hyggeligt og måltidet er en fælles ting som I nyder. På samme måde er det vigtigt at I også viser en form for konsekvens når hun skal puttes. I skal vise at I mener det er sovetid, hvis hun fornemmer at I vakler, at I vægrer jeg ved at hun skal sove, at I allerede på forhånd signalere at det her putning bliver svært - ja så bliver det svært. Hun har brug for at I viser hende at nu er det sovetid og der skal ikke leges eller andet.
Det er vigtigt at I putter hende og giver hende den tryghed hun har behov for, sid og læs en historie, syng en sang og gå så. Fortæl hende at I kommer igen lige om lidt og lad aldrig gå mere end 3 minutter, så kommer I tilbage, putter igen, fornemmer om I skal blive siddende lidt eller gå igen. Hun skal lære at I er der for hende, at I ikke forlader hende, men kommer til hende også uden at hun behøver kalde.
Nogle gange kan det også være en god idé at stille sig i nærheden og ordne strygetøj. Så er I hos hende men ikke fysisk lige op og ned ad hende, I står der, arbejder lidt, fortæller hende at hun skal lægge sig ned at sove, at hun kan være tryg og roligt for I er der passer på hende osv. og stille og roligt lærer hun at falde i søvn velvidende at I er hos hende og uden at hun behøver en nær omfavnelse.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske