Svar: Urolig og kort søvn
28. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Sara
Jeg er ret sikker på at din drengs urolige søvn og det at han har svært ved at overgive sig til søvnen handler om hans alder og det udviklingsspring han er igang med.
For det første så vil børn omkring 12 ugers alderen (nogle lidt før, andre lidt senere) have det der hedder appetitspring. Det betyder at de er ved at være så store at de skal have mælkemængden sat op, ved at være lidt mere pylrede, søgende, og generelt virke lidt utilfredse så bliver de lagt mere til brystet og mælkemængden stiger. Det er derfor vigtigt at du i øjeblikket netop ammer med kort interval og sørger for at lade din dreng die, når han viser behov.
Derudover så er han så gammel nu at han oplever meget mere af verden omkring sig. Han kan se længere og har også en meget større fornemmelse for rummet han er i. Han oplever og reagerer derfor på om han er hjemme eller er ude og det er rigtig svært for ham at kapere for mange oplevelser.
Børn i den alder har brug for hjælp til at koble fra. Han har således brug for at du hjælper ham med at finde roen og slappe af og det er det du gør, når du lægger dine hænder på hans krop. Det giver ham en fysisk ro og det at lægge hænderne på ham så han fornemmer lidt tyngde hjælper ham med at holde sammen på sig selv og skærme sig fra verden. Det er således rigtig fint at du gør det og super at det virker:o)
Ofte hjælper det også at lægge sig ned med sit barn og amme liggende i sengen, lad ham falde i søvn ved brystet, hvil dig selv imens eller lad ham blive liggende og sove der, hvor han er. Du skal naturligvis sikre dig at han ikke kan falde ned af din seng!
Du skal være opmærksom på at det kan være nødvendigt i en periode ikke at transportere jer for meget rundt. Hvis du skal ud, så er det bedst at det er med ham i barnevognen så han kan sove videre i sin vogn og dermed få en fornemmelse for at få et længere stræk søvn. Hvis han vækkes for at komme ud af autostol og lignende så lærer han ligesom at vågne efter kort tid og lige nu skal I arbejde på at holde ham sovende. Derfor er en barnevognstur en rigtig god idé mindst en gang dagligt.
Barnevognsturen tænker jeg skal ligge ved middagstid, så det er middagsluren som bliver den længste og naturligvis efter at han har spist godt hos dig, gerne fra begge bryster.
Med den alder han har kan det forsat være en rigtig god idé at svøbe ham og også på den måde hjælpe ham til at finde roen. Det vil også være vigtigt med nedrullede gardiner og at radio, musik, fjernsyn osv. er slukket. Børn i den alder hører alt og kan ikke sortere i alle de lyde og indtryk der kommer på samme måde som vi kan. Derfor er det vigtigt at du skaber ro og på den måde også hjælper ham med at koble fra.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Det er især et fokus på øget mælkeindtag - hyppig amning på grund af appetitspring som du skal have fokus på. Det vil være godt at du lægger dig ned og ammer ham liggende og derudover så vil det være rigtig fint med en daglig tur i barnevogn, hvor I begge kommer ud og din dreng skal lære at sove et lidt længere stræk. Det vil være super at du fortsat hjælper ham med at finde roen og komme videre i søvnen med en hånd og også forsøger at holde ham sovende, hvis du oplever at han allerede efter ½ time vågner igen. Vær opmærksom på hvor mange stimuli han får i løbet af dagen, hvis han er overstimuleret, så har han svært ved at sove.
De fleste børn i hans alder vil have behov for at sove 3-4 lure i løbet af dagen. Det er formiddag, middag, eftermiddag og nogle børn sover så sen eftermiddag hvorfor de så også går det senere i seng. Andre børn sover kun de tre lure og sover så måske allerede kl. 20.
Kom jeg igennem det hele? Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske