Brev:
Bange for dyr
28. maj 2007
Alder:
18 mdr.
Bange for dyr
Hej
Ida er meget glad for at se dyr i tv eller på billeder i bøger. Hun er også meget interesseret i levende dyr, men bliver meget bange, hvis de kommer for tæt på. Vi havde hende med i Randers Regnskov den anden dag, og hun var faktisk bange næsten hele tiden. I hvert fald hver gang vi så et dyr. Vi forsøgte at sige "Er den ikke sød?" og lade være med at give hende for meget opmærksomhed. (Det skal lige siges, at vi havde hende på armen det meste af tiden.) Men det hjalp ikke rigtigt. Hun kom kun over sin skræk, når vi stod længe og kiggede på et dyr og det ikke bevægede sig for meget.
Mit spørgsmål er nu, hvordan vi bedst hjælper hende med dette? Tager vi hende med i Zoo osv alligevel og prøver at hende til at vænne sig til dyr? (Vi kender desværre ikke så mange med kæledyr, så vi har ikke rigtigt mulighed for at vænne til dem på den måde.) Eller skal vi lade være med at tage hende med sådanne steder, da det ville gøre hende unødigt bange? Jeg vil frygtelig ked af det, hvis hun skal gå glip af alle de sjove ting, børn kan opleve med dyr. Men samtidig vil jeg jo nødigt presse hende.
Hvad er din vurdering?
På forhånd tak.
Hilsen den dyreglade mor