Svar: Bange for dyr
28. maj 2007
Alder:
18 mdr.
Kære dyreglade mor
Jeres datter er kun 1½ år og således lidt forud for sin tid:o) De fleste børn er omkring 2 år når de sådan rigtigt begynder at blive bange for dyr. Børn under 2 år er dog ofte bange for pludseligt opståede ting, for høje lyde osv. og måske er det en blanding af disse ting, som ses hos jeres datter. Det er altså helt naturligt at hun viser frygt for disse ting.
Børn som vokser op med et kæledyr vil som regel have mindre frygt for disse ting end børn som ikke er vant til at være sammen med dyr.
I skal skelne lidt imellem om jeres datter er angst eller om hun frygter. Hvis hun er angst, så er der mange ubehagelige følelser involveret i mødet med et dyr, hun kan blive helt panisk, skrige vildt, ville væk, græde osv. Hvorimod hvis hun frygter det, så er det mere at hun dirrer, holder øje med det, kigger på dig og forsikrer sig om at det er okay, accepterer på afstand osv. Altså lidt mere en tilbageholdenhed men hvor hun godt kan vises vejen og lærer at det er okay.
Jeg synes det er udmærket at tage hende med i zoo en gang imellem, det kan også være fint at gå ind i en dyreforretning og kigge på dyrene der. Det er jo ikke helt så store dyr og samtidig er det måske ikke så voldsomt.
I skal naturligvis aflæse hende så godt som muligt og ikke på nogen måde tvinge hende til at holde eller røre og hvis hun vil ud derfra igen, så gå. Lad være med at sammenligne hende med andre børn ikke noget med at sige "prøv at se den anden lille pige" - vis hende at I accepterer hende som hun er og at det er okay at trække sig, men hjælp hende også ved at tage hende ved hånden og guide hende, tale med hende om hvad det er for et dyr, hvad det spiser, vis hende hvordan I rører ved dyret osv. I takt med at hun ser I gøre tingene og fornemmer at I er afslappede så vil hun også blive det. Hun bruger jer som et spejl.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske