Brev:
Kun mors bryst...
28. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Kun mors bryst...
Kære Helen
Jeg har en datter på 7,5 måned som ikke er interesseret i anden mad end mit bryst. Vi begyndte så småt på grød da hun var ca. 5 mdr, og derfra har det bare været een lang kamp.
Fra starten af virkede det som hun kedede sig, men vi blev ved og ved og ved med majsgrød, rismelsgrød osv, uden frugtmos og med frugtmos, men lige meget hjalp det. Vi forsøgte at holde os til een slags ad gangen, så hun kunne vænne sig til smagen, men det gjorde ingen forskel.
Vi tænkte at hun måske i virkeligheden var "forbi" grødstadiet (uden egentlig at være begyndt det), så vi gik videre til lidt mørkt franskbrød, med smør, leverpostej og avocado. Det er faktisk det "bedste" vi kan få i hende. Vi har desuden forsøgt os med havregrød til morgenmad - grøntsagsmos, kartoffelmos og mos af det vi selv spiser til aften, men som regel kan vi kun få et par mundfulde i hende før hun mister interessen.
Indimellem hjælper det hvis vi putter lidt mos på "et større stykke mad", eller hvis vi "spiller klovn", men det vil vi nødig ud i som fast ritual. Selv tror jeg at hun keder sig ved bordet (til orientering sidder hun i sin høje stol), og hendes stædighed gør det ikke nemmere. Synes at vi har en god og positiv stemning ved bordet, hvor vi forsøger at være afslappet omkring "problemet". Vi roser når hun spiser, og ignorerer når hun kaster det hele på gulvet.
Hvordan får vi hende til at fatte interesse for maden? Den ene dag kan hun være interesseret i een ting, og næste dag nægter hun at spise nøjagtig det samme.
En typisk dag forløber således:
Kl. 6.00 står vi op. Jeg ammer jeg hende. Hun ammes igen inden hun sover formiddagslur kl. 8.00
Kl. 09.30 vågner hun fra sin lur, og hun ammes (hvis hun har lyst) og en halv til en hel time senere får hun grød. Hun tager sjældent mere end et par skefulde. Jeg har forsøgt at skubbe grødmåltidet frem til før hun sover formiddagslur, men der kan jeg slet ingenting få i hende. Hun pjevser allerede idet jeg sætter hende i stolen.
Har også forsøgt at lade være at amme hende før hun tilbydes grød (både efter natten og første lur), men det gør det bare endnu sværere at få noget i hende. Kunne forestille mig at hun ikke føler, at hun bliver mættet hurtigt nok af grøden. Er i øvrigt i tvivl om jeg skal tilbyde hende bryst umiddelbart efter grøden eller om jeg skal vente til hun skal sove?
Kl. 12-13 tager hun en lille lur. Hun tilbydes altid bryst inden hun skal sove, og når hun vågner. Herefter får hun franskbrøds hapsere. Dette er som sagt den største succes.
Kl. 15-16.30 sover hun eftermiddagslur. Hun tilbydes igen bryst.
Kl. 18.00 spiser vi til aften.
Kl. 19.15-19.30 puttes hun. hun falder som regel i søvn ved brystet. En dårlig vane (det ved jeg), men det er svært at tage fra hende, når jeg bare gerne vil være sikker på at hun er mæt til natten. Har ikke så meget at give af sidst på dagen, som regel vågner hun da også inden midnat og jeg ammer hende. Herefter sover hun til kl 5-6 tiden. Vågner hun kl. 5 ammer jeg hende, hvorefter hun som regel sover til kl. 6.00.
Hun har tabt sig lidt de sidste par måneder (ca 400g.) men har taget dem på igen, og lidt til. Hun vejer nu 9,2 kg, så hun er ingen lille pige, og lider da heller ingen nød. Ikke desto mindre er det meget fustrerende ikke at kunne få rigtig mad i hende. Til august skal hun starte i institution, så der skulle vi helst være godt i gang med maden.
Det skal siges at hun fra hun var 4 mdr. begyndte at få tænder (hun har nu 7 af slagsen). I den tid har hun haft nogle få dage hvor hun har været pjevset, men ellers har hun klaret det uden at vi har kunnet mærke det på hende. Alligevel har vi tænkt på om dette kan have noget at sige i forhold til maden?
Pyha, det var en ordentlig smøre, håber du kan hitte rede i det hele.
Hvad pokker stiller vi op?
På forhånd tak for dit svar!
Christine :)