Brev:
Vågner om natten og skal have sutten
28. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Vågner om natten og skal have sutten
Hej Helen
Jeg håber, at du kan hjælpe os, for vi er ret forvirrede.
Vores søn Villum er 10 måneder gammel. Hans far passer ham herhjemme. Vores problem med ham er søvnvanerne i løbet af natten:
Han sover ca. klokken 20 og er nem at putte. Han får nattøj på og en flaske vælling, hvorefter han falder i søvn i sin seng med sin sut (!). Han elsker sin sut, og det er jo nok vanebetinget, at han vågner om natten. For det meste vågner han 2 gange i løbet af natten, fordi han har tabt sutten. Vi giver ham sutten og så falder han i søvn igen. Nogle nætter sover han desværre dårligere og vi må op flere gange og af og til kan det tage op til 45 minutter at få ham til at falde i søvn igen.
Nu skal Villums far tilbage på arbejdet og det bliver svært for os, hvis vi skal op om natten. Sætter vi for høje krav? Skal man bare leve med, at et barn på den alder vågner min. 2 gange om natten?
Fordi han vågner for at få sutten, prøver vi nu at vænne ham af med at bruge sutten om natten. Vi giver ham den stadig om dagen.
Er det overhovedet det rigtige at gøre, nu hvor han er så glad for den sut? Jeg er så meget i tvivl. Når jeg læser dine svar, så råder du aldrig til, at man holder op med at bruge sut. Mere, at man binder noget i, så barnet selv kan finde den.
Vi bruger Pantleys nænsomme sov selv metode fra ”sov igennem uden gråd”-bogen, hvor vi fjerner sutten, når Villum næsten er faldet i søvn. Vi kan ikke fjerne den før, for så bliver han rigtig sur og ked af det og kører helt op. Men registrerer han overhovedet, at han kan falde i søvn uden sut, når vi fjerner den så sent? Gør vi det overhovedet rigtigt?
Mht. mad, så får han 4 måltider om dagen og så vællingen før han skal sove. I forhold til dine anbefalinger er det måske lidt i underkanten, eller hvad? Men jeg tror ikke, at han vågner pga. sult. Jeg tror mere, at det er fordi han er blevet vænnet til, at vi giver ham sutten.
Om dagen sover Villum 1½ time om formiddagen og 1 time om eftermiddagen. Det varierer dog en del. Indtil for 3 måneder siden, hvor vi tog på 1 måneds rejse til New Zealand, sov han ofte 4 timer fordelt på to gange i løbet af dagen. Er det normalt, at det ændrer sig så meget fra 7 til 10 måneder eller er det fordi vi ødelagde hans rytme ved rejsen?
Tak for dine svar; det er virkelig godt at få lidt assistance i det at være forælder.
Mange hilsner fra Anette