Svar: Vågner om natten og skal have sutten
28. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Anette
Jeg har den overbevisning at der ikke findes nogen fast måde at gøre tingene på. Det der virker i den ene familie virker ikke i den anden og sådan er det så forskelligt. Derfor er det heller ikke muligt at sige at børn skal puttes på den og den måde, at børn skal have sut eller ikke have sut osv. - de er simpelthen for forskellige til at man kan lave en sådan kogebog:o)
Det er helt rigtigt set at jeg ofte anbefaler at trække en stofble igennem sutten og at lægge flere sutter hos de lidt større børn som Villum for at hjælpe dem med selv at finde sutten om natten. Det er en måde at gøre det på. Andre vil som I gerne at barnet så vidt muligt lærer ikke at sove med sutten og her er det så en fordel at forsøge at fjerne sutten inden barnet falder i for dyb søvn.
Børn skifter søvnfase meget hyppigt. I Villums alder med ca 1 times mellemrum, så umiddelbart tænker jeg at der ikke sker noget ved at I trækker sutten ud, når han skifter søvnfase en lille times tid efter, så skulle han så gerne kunne komme videre i søvnen uden sut... Problemet opstår hvis han skal have sutten hver time natten igennem - hver gang den ryger ud, så vågner han op, græder og forventer at I finder den... det er uholdbart i længden.
I øjeblikket er han i en alder, hvor han drømmer meget og skal have bearbejde alle dagens oplevelser via drømme. Det er derfor naturligt at han i øjeblikket har meget behov for sin sut, da den er tryghedsskabende for ham, den virker beroligende og får ham til at slappe af. At han vågner to gange i løbet af natten, synes jeg ikke lyder alarmerende, især ikke hvis han så falder til ro med det samme, men I skal naturligvis være opmærksomme på at han ikke sætter dette interval op.
Hvis han begynder at vågne meget hyppigt og ikke kan sove uden sin sut, så lyder det som en rigtig god idé at forsøge at vende ham helt fra at bruge sutten om natten - at han får den, når han skal sove og hvis han så vågner på grund af en drøm om natten og er ked af det så får han den naturligvis også. Men der er stor forskel på at få den som en trøst og så få den fordi det er blevet en vane og det er nok her I skal forsøge at skelne.
Med hensyn til hans sovevaner så lyder det faktisk meget fint at han er begyndt at sove en lidt længere middagslur og en kortere eftermiddagslur. Jeg tænker at han måske er på vej til at kunne gøre eftermiddagsluren kortere og kortere så han stille og roligt helt vil kunne undvære denne. De fleste børn vil omkring 12-18 måneders alderen kunne nøjes med en lidt længere lur i løbet af dagen og måske Villum hører til dem der allerede kan det i løbet af et par måneder.
Så jeg tror ikke I gør noget forkert, ting kan gøres på mange måder og det lyder som om at I har en rigtig dejlig dreng, som trives godt i løbet af dagen og som er igang med en fin og alderssvarende udvikling. Håber at mine tanker hjælper jer lidt på vej:o) Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske