Svar: Vil kun være hos mor og far
29. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Der er børn der som lille Flora reagerer præcist som din datter med at være afvisende allerede fra 4 måneders alderen. Det er således ikke fordi der er noget galt med Flora, så i den retning skal du tage det stille og roligt - hun skal nok blive glad for sin morfar:o)
Det er ofte mænd at børn reagerer overfor, måske på grund af deres dybe stemme eller når de griner så lyder det ofte meget højrøstet og børn kan godt blive bange for sådan en 'mandelatter'. Børn reagerer også ofte på briller, så hvis morfar som den eneste bruger briller, så kan det faktisk hjælpe nogle gange at tage disse af. Der er også børn som reagerer meget på mænd med skæg, men ikke har samme reaktion hvis manden ikke har skæg. Og så er der børn som reagerer på f.eks. brune øjne - hvis barnet er fra en familie hvor alle er lyse og blåøjede, så kan børn faktisk godt sætte i et skrig, når de pludselig ser en med brune øjne... Hvis morfar både har briller, skæg, brune øjne og tendens til at slå en skoggerlatter op så har du måske forklaringen her :o) :o)
Det er det helt rigtige du gør. Det er enormt vigtigt at hun får lov til at studere på afstand. At hun sidder på skødet hos dig og charmer lidt med morfar og andre på afstand, velvidende at hun er i sin base, så er der større styrke til at turde være lidt på de andre.
Det vil også være en rigtig god idé at I aftaler at når nogen kommer på besøg, så skal de ikke 'overfalde hende' med det samme, men lige lade hende være, give hende tid.
Det skal nok ændre sig i takt med at hun bliver ældre så selvom det er hårdt, så er det altså vigtigt at morfar ikke opgiver:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske