Svar: Grød eller grøntsagsmos?
29. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Merete
Tillykke med 7 måneders dagen:o)
Det er rigtigt at jeg ofte anbefaler grøntsagsmos til frokost og dette gør jeg ofte fordi det er mit indtryk at netop grøntsagsmos kan være med til at holde barnets mave godt igang, hvor alt for meget grød kan virke forstoppende. Man siger normalt at grød max må udgøre 2 af dagens måltider, resten skal være grøntsagsmos og det holder I jer jo også indenfor.
En anden fordel ved at give grøntsagsmos til frokost er at det kan gives sammen med rugbrøddet. Enten på brøddet som smørbart pålæg eller ved siden af. På den måde får barnet (gryn og fibre via brød) og grøntsager ved siden af og i takt med at barnet bliver bedre og bedre til at tygge, så kan grøntsagsmosen til frokost gå over til at blive kogte grøntsager i stykker - det kan være kogte ærter, majs, gulerod osv. som barnet kan træne pincetgreb med.
Da I giver jeres dreng både grød og brødskorper, så kunne det derfor godt være en idé at gå igang med lidt grøntsagsmos til frokost og vand ved siden af - måske det ville have en positiv effekt på hans mave, så afføringen ikke er så hård.
Derudover er det fortsat en god idé at I giver jeres dreng lidt frugt, det kunne f.eks. godt være som det fjerde måltid om eftermiddagen - lidt frugtmos eller lidt frisk frugt. Og det er også fint at give det som topping, som I gør eller som dessert efter et grøntsagsmåltid om aftenen. Alternativet til et 4 måltid er grød, så han får grød morgen og eftermiddag og grøntsagsmos frokost og aften. Nogle børn trives bedst med 3 måltider i 7 måneders alderen, andre har behov for 4 måltider skemad. Det spiller også lidt ind hvor meget mælk barnet drikker, da mælk fortsat skal udgøre en ret stor del.
De fleste børn vil omkring 8 måneders alderen være rigtig gode til at tygge og det vil være et passende tidspunkt at begynde med lidt rugbrødshapsere, lidt godt kogte pastaskruer osv. Det handler både om det med at kunne tygge, men også om at glutenindtaget ikke må blive for stort. Han må gerne få gluten, men det skal være et indtag som stiger stille og roligt.
Jeg tænker umiddelbart at det vil være fornuftigt at forsøge med grøntsagsmos med kød/fisk til frokost og give lidt frugt om eftermiddagen som et fjerde måltid. I løbet af de næste 3 uger vil I så kunne begynde at introducere lidt rugbrødshapsere ved siden af grøntsagsmosen, så han ikke får enten eller, men får begge dele.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske