Svar: Mælk - 4 mdr.
29. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Ermelin
Da din datter trives rigtig godt på den lyseblå allomin 1 så er der ingen grund til at skifte til allomin 2, den mørkeblå. Det er sådan at sidstnævnte godt kan mætte lidt mere, men da din datter i forvejen ikke spiser store mængder, så bør du ikke give hende denne, da det så vil kunne betyde at hun nedsætter sit indtag yderligere og det vil være uhensigtsmæssigt.
Allomin 2 er en tilskudsblanding og det betyder at barnet ikke kan leve udelukkende af den, på samme måde som vælling er en tilskudsblanding. En vælling mætter dog nok lidt mere og derfor er det fint at du forsøger med en flaske vælling til natten. Det er dog den lyseblå allomin 1 du skal bruge i løbet af dagen.
Du kan bruge både allomin 1 og 2 i madlavning. Allomin 2 har den fordel at den let blandes op i koldt vand og således kan gives af en kop som alternativ til sødmælk, når barnet bliver 6 måneder gammel. Men du kan så vidt jeg ved gøre det samme med allomin 1 (den lyseblå) det kræver bare lidt mere at få pulveret opløst.
Som hovedregel bør den erstatning du giver din datter i flaske være 37 grader. Hun skal ikke drikke kold mælk af flasken, det er store mængder og det bør være lunt (ligesom når børn får bryst). Men du må gerne give hende lidt kølig vand af en kop sammen med skemaden nu hvor hun er startet på det.
Når I er på tur, så vil det være praktisk at medbringe en brik allomin 1 som du så kan have liggende under hendes dyne i liften. På den måde vil den have kropstemperatur og du vil kunne give hende den i flasken.
Tror jeg kom igennem det hele og at der nu er lidt mere klarhed:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske