Svar: Amning - 1 mdr.
29. maj 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Annemette mor til Jonas
Tillykke med den lille dreng:o)
Der kan være mange grunde til at små børn får problemer med luft i maven og det er desværre et problem som mange oplever (hvis det kan være en trøst:o)).
Du skriver at du er urolig for om det kan være svamp og umiddelbart så vil jeg sige nej. Der er ingen tvivl om at det er meget almindeligt at ammende kvinder og små børn får en svampeinfektion, men symptomerne plejer ikke at være luft i maven - symptomerne kommer fra dit bryst og det vil være smerter. Svamp gør rigtig rigtig ondt og kvinder beskriver det som knive der stikkes i brystet. Smerten kommer også imellem amningerne. Det lyder ikke på dit brev som om du har disse problemer?
Derimod kan det måske godt hænge sammen med noget af det du spiser, da du også selv døjer meget med luft i maven. Måske skulle du derfor overveje om du skulle forsøge at ændre lidt på din kost og undgå flere af de ting som kan give luft i maven. Det kunne f.eks. være kål af forskellige slags og også løg.
Vær opmærksom på hvordan din dreng dier hos dig. Det er vigtigt at han har rigtig godt fat og holder vacuum. Hvis han gentagende gange kommer af og på brystet, så vil han naturligt sluge mere luft så det er vigtigt at du ikke tager ham fra, hvis han ikke selv viser tegn til det, men at du lader ham spise sig godt mæt ved en side, skifter ham så han vågner lidt op til dåd og tilbyder ham modsatte side.
Herefter er det vigtigt at han bøvser. Nogle børn er rigtig dårlige til at bøvse og så prutter de måske i stedet for. Hvis han bare sover og der ikke er kommet en bøvs inden for 5 minutter, så læg ham ned og put ham. Han vil sandsynligvis vågne lidt op, smaske lidt, klynke, sutte osv. efter ca 40 minutter og så er det bøvsen der er på vej. Måske kan du se at der glider lidt mælk ud af mundvigene. Ellers så tag ham op og lad ham komme af med bøvsen og prøv så at putte ham igen og her gerne med en sut.
Det at sutte sætter også gang i tarmbevægelserne og hjælper både mad og luft igennem systemet.
Håber mine overvejelser hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham fortsat og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske