Svar: Sovevaner - 10 mdr.
29. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Lone
Selvom Emma kun er 10 måneder, så er det måske tiden at hun så småt kan begynde at springe sin formiddagslur over og i stedet så kun få en lur i løbet af dagen. Det at hun om dagen sover 3½ time er nok for meget for hende og derfor er hun simpelthen ikke træt nok om aftenen, når hun skal puttes.
De fleste børn er 12-18 måneder før de kan nøjes med en lur, men der faktisk børn som godt i 10 måneders alderen også kan og derfor skal i måske forsøge at se lidt på, hvordan I kan ændre sovetiderne i løbet af dagen, så hun ikke sover så meget. Alternativet kan jo også være at give hende 2 lidt kortere lur, hvor I simpelthen vækker hende...
Derudover så tænker jeg at det naturligvis er vigtigt med et godt putteritual og at det er vigtigt at I også signalere at det er sengetid nu. Hun er så stor en pige nu, så jeg er ret sikker på at hun godt selv kan lægge sig ned og måske skal I derfor forsøge en anden taktik end at vedblive at gå ind og fysisk lægge hende. Prøv i stedet at lære hende hvad "læg dig ned" betyder, så I kan nøjes med at sige det.
Måske hører hun til de børn som har glæde af at I er i nærheden men er beskæftiget med noget andet end lige hende. At I f.eks. stiller jer med strygbrædtet og ordnet strygetøj, så er I i nærheden, hun ved at I ikke har forladt hende, men I giver ikke hende den fulde opmærksomhed. Samtidig med at I så står der og stryger eller hvad I nu laver, så kan I berolige hende med at hun roligt kan lægge sig til at sove og at hun skal lægge sig ned: "læg dig ned Emma, mor er lige her" osv. Når det bliver noget hun selv går, så undgår man at det bliver en kamp og det kan sagtens gøre en forskel.
Og så synes jeg hun skal på eget værelse, så det er der hun lærer sig at falde i søvn... :o) Det skal nok gå.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske