Brev:
Spørgsmål til madplan
29. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Spørgsmål til madplan
Hej Helen
Jeg har lige et par spørgsmål til den madplan, du sendte mig.
Hvor stor en portion grød kan jeg give min dreng til frokost? Jeg bruger normalt opskriften fra ”Mad til spædbørn og småbørn” fra Sundhedsstyrelsen – grød med pulverbaseret modermælkserstatning, men jeg giver ham normalt kun en halv portion. Han virker til at kunne spise mere – men er det ok? Hvor meget grøntsagsmos skal han helst spise til aftensmad?
Du skriver, at jeg kan give ham indmaden af en frikadelle. Altså en frikadelle som vi spiser den? Jeg mener, med salt, pepper og løg? Kogt kød og fisk går jeg ud fra skal blendes? – og hvad med ris? Brødskorper kan de ikke let komme i den gale hals?
Med hensyn til jern og D-vitamin blev jeg ikke så meget klogere fra dit svar. Det eneste mme han får er fra hans grød til frokost og så en enkelt flaske, hvis han bliver passet – det dækker jo ikke de 400ml mme dagligt, som du beskriver. Skal jeg så give ham et tilskud af jern eller ??? og hvad med D-vitamin?
Blot til info - det går meget bedre med amning i løbet af natten. Jeg ammer ham, når vi går i seng, og så kun en gang i løbet af natten inden morgen amning. Han er begyndt at sove mellem os, så det var åbenbart tryghed han søgte. Jeg ved godt, at det ikke er en holdbar løsning, men det er første gang siden vores søn blev født, jeg har mulighed for at sove hele 4-5 timer i træk... Kampen med at få ham ud af sengen må vi så tage senere :o)
Med venlig hilsen