Svar: Spørgsmål til madplan
29. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er godt du spørger og jeg skal prøve at uddybe. Det er jo ikke nemt, når man bor i udlandet og ikke har så mange andre muligheder for at tale med en sundhedsplejerske:o)
En normal portion varierer meget, nogle børn spiser meget og andre mindre og det er helt okay at der er denne variation. En normal portion ligger mellem 1-2 dl. færdig grød og mos.
I forhold til at Nikolas nu er 6 måneder gammel, så vil 1-2 dl. grød og mos være passende, men igen skal det ses i forhold til hvor meget plads det tager op for mælken, da mælk fortsat er rigtig vigtigt. Hvis du således oplever at han får for lidt mælk, hvis du giver ham 2 dl. så er det bedre kun at give ham en dl mod at han så fortsat får sit mælke og væskebehov dækket.
Nogle børn spiser bedst i løbet af dagen og har lille appetit om aftenen, derfor kan man ikke sige at han om aftenen skal spise så og så meget. Det vigtigste er at han interesserer sig for at spise og har lyst til det og det er bedre at han spise lidt og tit end få portioner som så er meget store.
Da børn ofte ikke spiser så meget om aftenen, så er det ofte en god idé at servere lidt af den samme slags mad til frokost, så bliver barnet alligevel dækket fint ind med grøntsager, kød og fisk.
Det er rigtigt at maden skal tage udgangspunkt i jeres mad. Da din dreng først lige skal igang med mos med kød og fisk, så vil det være godt at du i begyndelsen laver kødboller til ham som ligesom kun er til ham. Dem kan du have liggende i fryseren, så er det let at tage en kødbolle op og bruge den i mosen. I de første kødboller synes jeg ikke der skal være for meget krydderi, men forholdsvis hurtigt kan du godt begynde at bruge lidt af indmaden af en frikadelle.
Hvis du ser på den opskrift som sundhedsstyrelsen har i deres bog omkring grundfars, så indgår der også både lidt salt, peber og løg i denne opskrift. Og det handler også om at børn godt kan lide at maden smager af noget. Det betyder ikke at man skal krydre ekstra meget, men der må godt være lidt smag og maden må gerne tage udgangspunkt i familiens mad. Det er klart at hvis man i familien spiser meget krydret og stærk mad, så vil det være en fordel at tage noget fra til barnet inden krydderierne kommer i. Det vil også være hensigtsmæssigt at krydre ved bordet med f.eks. bordsalt. Men krydrer man let, så kan barnet spise det samme.
Det er korrekt at kød og fisk skal blendes ned i mosen, så det ikke kommer i den gale hals, men i løbet af den næste månedstid er det vigtigt at du forsøger at give din dreng lidt mad som har lidt substans og som kræver at man arbejder med det i munden. Derfor også f.eks. havregrød, som jo er flager og ikke bare en mild grød der skal synkes.
Omkring 7 måneders alderen vil det være fint at du en gang imellem forsøger at mose med en gaffel, så alt ikke bare er fint blendet og her kommer risene ind i billedet. Det er rigtigt at brødskorper kan komme i den gale hals og man skal heller aldrig give børn noget at sidde med uden at have dem under opsyn. Men hvis din dreng sidder i sin høje stol og I sidder sammen ved bordet, så vil du fint kunne give ham en brødskorpe i hånden, som han så kan sidde og gnave lidt i, opbløde med spyt osv. Det er god mundmotorisk træning for ham, når han omkring 8 måneders alderen skal begynde at tygge rigtige brødhapsere.
Beklager hvis mit svar omkring jern og d-vitamin ikke var tydeligt nok. Ja din dreng skal have både jern og d-vitamin da han ikke tilbydes 400ml mme dagligt. Sådan er det, når man følger de danske regler og han skal have fuld dosis af begge dele. Det anbefales at give 10mikrogram D-vitamin dagligt og ca 9mg jern dagligt.
Det er helt fint med amningen hvis det er hvad han har behov for lige nu:o)
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og skaber lidt mere klarhed. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske