Brev:
Pludselig bange for sit eget værelse
29. maj 2007
Alder:
16 mdr.
Pludselig bange for sit eget værelse
Hej Helen.
Nu er det atter tid til, jeg har brug for din ekspertise;o))
Vi har lige været inde i en rigtig god periode med vores dreng i forbindelse med putning om aftenen. Vi har kunnet lægge ham i sengen, sagt godnat til ham, og så er vi gået ud, og har ladet døren stå på klem. På den måde, er han selv faldet i søvn lige så stille og roligt.
Men så i sidste uge vendte det pludselig. Fra den ene dag til den anden, er han blevet panisk angst for at komme ind på sit værelse om aftenen. Særligt han seng synes farlig. Det samme gælderbarnevognen i dagplejen.
Det kan tage 2-3 timer, førend han endelig overgiver sig og det er efter at have været på armen eller på skødet hos en af os i sofaen, vi har vugget ham i stolen på værelset, skiftet ble, ja, u name it, alt har vi prøvet.
Han er også begyndt at sove oppe i dagplejen, jeg ved ikke om det har noget med det at gøre. De 2 første gange han skulle sove deroppe, sov han 2-3 timer til middag, men nu er dp heldig, hvis han sover 45 min.
Han leger rigtig fint om dagen deroppe, spiser og hygger med de andre børn. Men når han skal sove, opstår der store problemer.
Forleden dag sagde dagplejen, at hun vil være ked af hvis hun skulle give op og miste os som forældre, fordi hun synes vi er meget søde. Men så tænker jeg: Er det en pæn måde at sige, hun ikke længere ønsker at passe vores dreng?
Det er sådan jeg tolker det, og det gør mig ked af det, for jeg synes virkelig ikke vores dreng er et problem på den måde. Det eneste er, at han ikke rigtig er nem til at få til at sove.
Et eller andet sted skuffer det mig også, at hun siger det. Jeg kan godt lide hende og kan snakke med hende om alt, faktisk bare ikke det her der er sværest. Og det gavner jo heller ikke min dreng, hvis han kan fornemme, at hun vil opgive ham....
Om 1 uge, kommer den tilsynsførende, og ser hvordan deres formiddag er, måske hun har nogle råd.
Vi har altid haft svært ved at få ham til at sove, helt siden han blev født, har han ikke sovet ret meget, i forhold til andre børn. Og slet ikke, når vi som forældre synes han skulle sove.
Dagplejemoderen siger osse, at han virker meget angst, når der kommer og går nogen i dagplejen, og når de kører bus. Hun opfatter ham som et barn der er utrygt og bange.
Jeg undrer mig sådan, for sådan ser jeg ham slet ikke generelt.
Jeg har gået hjemme med ham til han blev 1 år, så startede han i dp. Han har næsten altid korte dage fra 7-12. Men i samråd med dp, synes vi det kunne være godt hvis han også kunne lære at sove deroppe.
Men det synes min dreng ikke.
Hvis bare jeg vidste hvad der var galt.
Han er meget knyttet til mig i det hans far/min mand rejser meget i forbindelse med sit arbejde, men han foretrækker os begge på skift og hans bedsteforældre er han meget glade ved også. De har lige været væk i 3 uger og kom forbi idag, og med det samme vil han op til dem.
Han har i hans korte liv, haft mellemørebetændelse 6 gange, senest konstateret idag. Har været ved ørelæge med ham idag og han skal have dræn i om 14 dage. Kan det virkelig være ørene der volder så store problemer???
Han er rigtig god til at gå, pludrer meget og er i det hele taget alderssvarende.
Håber du har et godt råd, eller bare vil give dit besyv med........
På forhånd tak og tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.
Kærlig Hilsen
Amanda