Brev:
Sover for lidt og sover først omkring midnat
29. maj 2007
Alder:
18 mdr.
Sover for lidt og sover først omkring midnat
Kære Helen
Min datter har altid sovet meget lidt, og jeg har forsøgt meget på at ændre dette, ikke mindst det tidspunkt, hun falder i søvn på om aftenen, for det normale for hende er først at sove mellem kl. 23-24.
Det skal så siges, at hun så også sover til klokken 9 om morgenen, hvilket jo er dejligt, især for min mand og jeg der begge er udpræget B-mennesker, men dét, at hun først sover så sent, gør at vi ikke har nogen "børnefri tid" for os selv som voksne, hvor vi bare kan slappe af.
Der er desværre ikke engang nogen formiddags- eller eftermiddagslur jeg kan skære bort, for hun sover hverken om formiddagen eller eftermiddagen. Eller det vil sige, hun sover gerne omkring 30 minutter, når jeg har hentet hende fra børnehaven, hvor hun er halvtids (fra 13-17), og hvis jeg lod hende sove længere end den halve time, så resulterer det i at hun vågner et par timer senere og er LYS-vågen og først sover klokken 1 om natten.
Det er hændt et par gange - men meget sjældent - at hun er faldet i søvn ved 20-tiden og min mand og jeg har klappet i hænderne og tænkt: NU må hun da kunne sove fra nu af og så resten af natten! Men hun vågner altid en time eller halvanden senere (under gråd, iøvrigt) og kan ikke sove videre lige meget hvor meget vi prøver. Og samme tur om igen: hun sover først utroligt sent, allertidligst omkring midnat.
Jeg har bedt dem forsøge at holde hende vågen mens hun er i børnehaven, for tidligere (for en måneds tid siden) sov hun altid når jeg kom og hentede hende ved 17-tiden og sov til kl. 18:30, hvilket betød en MEGET sen søvn for mor og far! Så nu sover hun ikke i børnehaven, men det har nu ikke hjulpet meget for så sover hun når hun kommer hjem (hun går simpelthen ud som et lys selvom vi forsøger at aktivere hende). Jeg vækker hende så som sagt efter en halv time, fordi vi så gerne ville kunne gå i seng lidt tidligere. Jeg ville meget hellere at hun sov kl. 21, for eksempel, og så stod op kl. 7 om morgenen i stedet for kl. 9, som nu.
Jeg har også forsøgt at vække hende tidligere - imorges, for eksempel, vågnede hun kl. 7, og ville have sovet igen, hvis jeg blot havde givet hende noget at drikke (fra flaske, hun er vænnet fra brystet for knapt to uger siden), men denne gang holdt jeg hende vågen og forsøgte at aktivere hende. Men omkring klokken 8 faldt hun i søvn igen og vågnede kl. 9 sådan som hun plejer. Dette har resulteret i at hun her i eftermiddags efter børnehaven faldt i søvn kl. 18. Og jeg har ingen anelse om om det bedste vil være at lade hende sove eller kun lade hende sove i en halv time....
I det hele taget er jeg utroligt meget i tvivl mht. min datters sovevaner for de er så atypiske i forhold til andre børns (dem jeg kender og iøvrigt også dem jeg har læst om her på hjemmesiden). Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre længere for at få "indført" en bedre og mere normal søvnrytme, så jeg håber meget at du kan hjælpe.
Måske er det lettere at visualisere situationen, hvis jeg stiller det op således:
9:00 vågner, får morgenmad (brød med smør og juice)
ca. 10:30 lille formiddagssnack (ofte frugt)
12:00 frokost (spiser det samme som vi gør: varm mad)
13:00 afleveres i børnehaven
15:00 spiser eftermiddagssnack i børnehaven
17:00 hentes fra børnehaven
17:15 falder i søvn på vej hjem i barnevognen
18:00 (allersenest) vækkes
18:30 aftensmad
20:00 aftenssnack (frugt, yoghurt osv.)
22:00 vi forsøger at putte hende (lægger hende i hendes seng, stryger hende over håret, synger godnatsang)
23/24:00 sover
6:00 vågner - får noget at drikke og sover igen (tager omkring ½ time at falde i søvn igen)
9:00 vågner.....
Mine tvivl er således:
Hvordan får jeg hende til at sove tidligere? Når hun sover på et "forkert" tidspunkt (alt for sent om eftermiddagen), skal jeg så vække hende eller lade hende sove?
Og et spørgsmål, der nok rumsterer hos de fleste forældre: Gør vi noget forkert?
Hun har som sagt altid sovet meget meget mindre end gennemsnittet, hvilket for så vidt er ok (der er jo nok heller ikke så meget at gøre ved det, selvom jeg nogle gange gerne ville have haft at hun var nummeret mindre aktiv....), men jeg ville bare så gerne have hende til at sove tidligere om aftenen. Hjælp!
Bedste hilsener,
Anita