Svar: Sover for lidt og sover først omkring midnat
29. maj 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Anita
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt, og det lyder jo også som om at din datter et eller andet sted har brug for at sove lidt mere end hun gør lige pt. da hun lyder til ofte at falde i søvn af træthed, men så kun sover kortvarigt.
Det helt store forskel på jeres dagsrytme og de andre brugere her på siden er at din datter først afleveres i børnehave kl. 13 og hentes kl. 17. I Danmark kommer børnene jo meget tidligt op, så er de trætte ved middagstid og får her en lur, hvorefter de er klar igen til at holde sig igang indtil aften, hvor de så puttes.
Din datter bliver tydeligvis meget træt, når hun har været i institution - du skriver at hun falder i søvn hver eftermiddag - det vil altså sige når hun har leget og brugt sig selv i institutionen i ca 4 timer, så har hun brug for en lur. Dette svarer helt til i DK, her møder barnet bare i institutionen kl. 8 og sover til middag 4 timer senere, når det har brug for en middagslur. Luren ligger således så tilpas langt fra puttetiden om aftenen at barnet atter er nået at blive træt, for barnet er jo også igang om eftermiddagen.
For at få vendt jeres datters rytme, så tænker jeg at I er nødt til at stå op med hende om morgenen og lave noget sammen med hende. Hun skal ikke falde i søvn allerede en time efter - hun skal op og igang, I skal lege, gå uden for, studere og lære om verden. lave noget, hvor hun bruger sig selv. Og så skal du putte hende til middagslur. Måske kunne hun sove fra 11-12 - det er fortsat lidt tidligere end man ville gøre i DK men det skal jo også passe ind i jeres dagligdag.
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorfor jeres institutionstid ligger fra 13-17 - er det sådan tilbuddet er, eller er det noget I selv har valgt? Hvis I har mulighed for det skulle I måske overveje om hun/I ville have glæde af at være i institutionen på en anden måde, for at det kom til at passe med hendes behov for middagslur...
Det er alfa omega at jeres datter ikke bliver ved med at sove sen eftermiddag, tidlig aften (der mellem kl. 17-18) - når hun sover der, så speedes hun op og får lidt den ekstra energi der skal til for at holde sig kørende til kl. 23. Det bedste ville være hvis hendes middagslur kunne ligge f.eks. mellem 13-15 og I må så vurdere om hun kun skal have en lur på en time i det tidsrum eller om hun har behov for mere. Hvis hun har sovet på dette tidspunkt, så behøver hun ikke falde i søvn kl. 17-18 og vil således også være putteklar når kl er 20-21.
Jeg tænker altså at I skal overveje hvordan I kan skrue jeres dagligdag sammen i forhold til institution - hvornår hun afleveres og hvornår hun hentes der, da tidspunktet for dette i øjeblikket kolliderer med hendes middagslure og dermed giver jer problemer.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske