Svar: Frysning af mad
30. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Grød kan desværre ikke fryses, det bliver til en klæg masse som ikke er særlig lækker at spise. Du kan derimod god lave en dobbelt portion grød og gemme halvdelen i køleskabet - det kan godt holde sig et døgn der. Det kan du gøre med f.eks. øllebrød.
Havregrød kan du dog lave direkte i mikrobølgeovn, det er nemt og hurtigt. Her tager du en lille skål, kommer havregryn i og hælder vand over så havregrynene lige er dækket. Kom skålen i mikroovnen og give det 2-3 minutter så du kan se at det koger op, tag grøden ud, tilsæt fedtstof og mælk og rør rundt og grøden er færdig.
Grøntsagsmos kan du sagtens fryse. Normalt anbefaler jeg dog at man laver en ren grøntsagsmos, med grøntsager og lidt af kogevandet og så fryser dette. Det anbefales nemlig at frugt og grønt optøes direkte i gryden, hvor kød og fisk optøes i køleskab eller i koldt vand. Optøning i varmt vand frarådes på grund af bakterievækst.
Samtidig anbefales det at man sørger for at optøet kød gennemvarmes, f.eks. bør små kogte kødboller koge i mindst 5 minutter efter at have været frosset.
Mit råd er derfor at du laver en ren grøntsagsmos, fryser den ned i små mængder. Tager det op du skal bruge, varmer det direkte i gryden og hvis der skal kød i, så lader du det koge med i mindst 5 minutter.
Her slukker du så for varmen, og kommer så her fedtstof og mælk i og så er retten serveringsklar.
Frugtmos kan også fryses ned. Frugtmos kan laves af både frisk og frosne bær og frugter - ud over æble og pæremos kan du også lave mos af hindbær, blåbær, jordbær og skovbær. Det kan holde sig i køleskabet et par dage. Frugtmos der har været frosset optøs direkte fra fryser i gryde, herved bevares smag og vitaminer bedst.
Spædbarnemad der fryses ned kan holde sig ca 1 måned i fryseren, når temperaturen er på -18 grader. Mad der har været frosset må aldrig fryses igen, men skal kasseres hvis den har været optøet.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske