Svar: Skriger inden han sover
30. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Når børn skriger, så skal man naturligvis altid sikre sig at det ikke er fordi de har ondt. Du skal derfor være sikker på at han ikke har smerter nogen stedet - det kunne f.eks. være fra ørerne.
Nogle børn skriger også fordi de mangler mad. Jeg ved at du tidligere har spurgt mig omkring tilskud af modermælkserstatning og påvirkning af din mælkeproduktion og at du også tidligere har efterspurgt en måde at lære din dreng selv at falde i søvn.
Jeg tænker derfor hvad overvejelser har du gjort dig omkring erstatning - har du prøvet at give ham en flaske når han f.eks. skal sove til natten? Måske ville det være rart for jer at du både ammer din dreng, men at du så, når han skal sove, lægger ham der hvor du gerne vil have han falder i søvn og så giver ham en flaske der... måske hører han til de børn som bare ikke rigtig har lyst til og behov for den meget tætte kontakt på det tidspunkt hvor han skal sove... eller også er det hvad han efterspørger således at hvis du lagde dig med ham og ammede ham, så ville han falde i søvn...
Jeg fornemmer at det betyder meget for dig at han ikke skal ammes i søvn og at far også skal kunne komme mere på banen og derfor tænker jeg at det bedste for jer måske er en flaske. Far kan også sidde med ham og give ham den, hvor han er i favn og så putte ham efterfølgende. Eller I kan som sagt give flasken liggende i sengen. Her skal I så være opmærksomme på at hæve hovedenden på madrassen, så han ligger lidt højere med hovedet. Dette kan I gøre ved at komme en pude ind under hans madras i hovedenden. Det er vigtigt fordi børn som får flaske og som ligger fladt kan risikere at få tendens til mellemørebetændelse på grund af trykket i mellemøret.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske