Svar: Sovevaner ændret
30. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Helle
Der sker rigtig meget med børn i 3 måneders alderen. For det første sover de ikke så længe som tidligere, de har behov for at følge mere med i verden og opleve for at udvikle sig og kan således ikke 'bare sove tiden væk'. Samtidig er de også så store på det tidspunkt at de har behov for mere mad og derfor melder sig hyppigere til måltiderne. Du ved det er det der med udbud og efterspørgsel:o)
At din dreng således begynder at melde sig til måltiderne efter 2-3 timer er helt normalt og det er kun godt at han nu er begyndt at interessere sig for verden omkring sig.
Jeg ved du tidligere har overvejet flaske, men jeg ved ikke om du nogle gange giver flasken eller om din dreng kun får bryst? Du skriver i dit brev her at du har indtryk af at din dreng vågner fordi han ikke er mæt nok og dette hænger jo fint sammen med det beskrevne appetitspring netop i denne alder. Du kan jo overveje om du fortsat vil amme og øge din mælkemængde ved at lægge til eller om det er nu, du tænker at det kunne være rart en gang imellem at give den flaske...
Med hensyn til at sove ude og inde, så er det helt i orden at du en gang om dagen lader ham sove inde og på et andet tidspunkt lader ham sove udendørs. Når han sover inde, så skal du naturligvis sikre dig et godt indeklima.
Sundhedsstyrelsen anbefaler:
- Luft godt ud 2-3 gange dagligt, det vil sige at du skal sørge for at der er luftet ud i rummet før du lægger din dreng til at sove der.
- Slå dynerne til side og lad sengen køle af, når I er stået op. Det gælder både jeres seng og din drengs seng. Dyner kan også med fordel luftes i vindueskarmen med åbent vindue.
- Undgå mange polstrede møbler og tykke gulvtæpper i soverum
- Vask sengelinned 2 gange om måneden ved 60 grader
- Vask dyne, pude, rullemadras 4-6 gange årligt
- Gør almindeligt grundigt rent
Med hensyn til påklædning så tænker jeg at din dreng ikke længere behøver hue på og hvorvidt en jakke er nødvendig afhænger meget af vind og vejr. En lille trøje er passende og så puttet under en dyne eller et tæppe så er det helt fint. Så jeg tænker at det ikke behøver være så bøvlet, - hvis din dreng har sin body og en sparkedragt på, så kan du give ham en trøje ud over og så putte ham - når han kommer ind tager du bare trøjen af ham...
Hans utilfredshed ved brystet kan sagtens handle om at han ønsker at stimulere til mere mælk, at mælkeproduktionen skal sættes op. Det kan også handle om at han har brug for lidt hjælp til at koncentrere sig ved brystet fordi han har en alder nu hvor han gerne vil følge med i flere ting.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske