Brev:
Aftensmad og mad i stykker
30. maj 2007
Alder:
12 mdr.
Aftensmad og mad i stykker
Kære Helen.
Bare lige for at opdatere dig, så er vores lille pige nu et helt år gammel ;-)...det blev fejret på usædvanlig behørig vis!!!!!
Hun har rundet de 8 kilo, det var en stor dag, for det har taget hende over 7 måneder at gå fra 7 til 8 kilo. Hun vokser fint i længden men er jo en splejs. Opkastningerne er aftaget væsentligt!!!!! På børneafdelingen mener man, de skyldes en kombination af obstipation og en grad af pylerusstenose, som ikke er operationskrævende, vi afventer en ul-scanning. Hun får stadig laktulose hver dag ellers bliver hun meget obstiperet.
Hun er et meget(!!!!) glad og finurligt barn, som efterhånden kan en del ord og har kunnet gå selv siden hun var 10 måneder.
Hun spiser fortsat ikke ret meget. Havregrød med moste jordbær til morgen. Til frokost rugbrød med kødpålæg, leverpostej, små frikadeller, grøntsager og lidt frugtmos med fløde. 100 ml allomin før middagslur og igen inden aftenputning. Om eftermiddagen vekslende mellem brød, ost, frugt, rugfraser, cultura med lidt creme fraice. Til aften; en sjælden gang imellem 5-10 bidder af ”vores mad”...herefter grød enten som pulver eller hjemmelavet øllebrød.
En overgang blendede jeg vores mad og smurte det på rugbrød som pålæg for at give hende smagsoplevelsen og variationen, men det mistede hun hurtigt interessen for, og hvis hun for ofte får rugbrød til aften går det ud over hendes interesse for rugbrød til frokost, hvor hun traditionelt har bedst appetit.
Børneafd og vores egen sundhedspl siger, at det fortsat er vigtigere, at hun får noget at spise til aften end hvad hun får, og at vi ikke skal kæmpe for at få vores mad indenbords. Så det gør vi ikke. Men jeg er SÅ træt af at servere lun, sød grød for hende hver aften!!!!
Har du mon et godt forslag til et eller andet alternativ, som altså ikke er rugbrød???
Jeg må beklage og tilføje at det nødvendigvis må være relativt nemt og hurtigt at tilberede for at familielogistikken kan overleve på det tidspunkt af dagen ;-)))))
Et tillægsspørgsmål; hun har ingen tænder.....hmmm vi ønskede os ellers nogen i 1-års gave......hvis hun får stykker/stænger af mad med hårdere konsistens, især frugt, har hun tendens til at putte det hele i munden, fordi hun ikke kan bide det over. Derefter har hun svært ved at tygge det og sluger det hele på en gang.....det har givet anledning til en del hiven efter vejret hos barnet og knap og nap hjertestop hos moren...jeg er lidt bekymret for dette i relation til at hun begynder i vuggestue om 4 uger....hvor store stykker mad/frugt burde hun kunne kapere på nuværende tidspunkt?...
Hun får selv lov til at spise større stykker brød og andet der nemt kan findeles eller bides over, men jeg tør ikke lade hende sidde med frugt eller grønt selv...er det overdrevent af mig?
Endnu engang, tusind tak for din hjælp og gode råd!!!!!
Pia