Svar: Uddybende spørgsmål om søvn - 3 mdr.
31. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Sara
Det er helt okay at din lille dreng sover lidt længere om morgenen - det er ofte på grund af denne morgen lur at børn kommer op på at sove 4 gange dagligt og ikke kan nøjes med 3, så det kommer lidt an på hvordan man tæller lurene. Den 4. lur kan altså ligge endten tidlig morgen eller sen eftermiddag og fleksibilitet skal der være plads til:o)
Børn kan naturligvis godt begynde at vende op og ned på nat og dag og derfor skal dagen ikke soves væk. Du skal derfor være opmærksom på at din dreng godt må sove 5 timer i træk, hvis han pludselig får lyst til dette, men for alle er det mest hensigtsmæssigt at de 5 timer ligger i tidrummet 23-04 og ikke om eftermiddagen. Hvis du derfor oplever at din dreng begynder at sove længe om dagen, så kan du være nødt til at vække ham og på den måde holde lidt gang i ham.
Når du lader din dreng ligge efter amning og han så vågner op og gylper, laver brækfornemmelser, så hænger det sandsynligvis sammen med at han ikke har bøvset færdig. Så når han får disse brækfornemmelser og gylper så er det højst sandsynligt bøvsen som er på vej op. Det lyder dog som om at din dreng plejer at bøvse??? Måske handler det så i stedet om at han meget let får mælk og derfor 'overspiser lidt' - at han lige får en skylle mere end han har behov for og det er denne skylle som kommer op...
Det kan også handle om at afstanden mellem mavesæk og mund ikke er særlig lang, mavemunden er ikke så 'stram' og derfor kommer der meget let tilbageløb. Jeg vil derfor foreslå at du forsøger at elevere ham lidt, så han ligger lidt højere med hovedet end med resten af kroppen. Du kan lægge en lille pude eller et lille foldet håndklæde, en stofble eller lignende ind under madrassen i liften eller sengen, så hovedet kommer lidt højere op.
Dette kan du naturligvis ikke gøre, hvis han ligger ved siden af dig i seng og bare falder i søvn, men du kan bruge det i liften og sengen og når han skal flyttes dertil, så er det helt okay at du først flytter ham, når han er faldet til ro i din favn. Det samme, når han er træt på pusletæppet.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Det er en god idé hvis han fornemmer at han bliver flyttet, så han ikke vågner op og bliver forskrækket over hvor han ligger.
Du skal aldrig være bange for at give ham tryghed, omsorg og kærlighed. Det er helt okay at amme ham i søvn og berolige ham i dine arme:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske