Svar: Jerndråber og modermælkserstatning
31. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om du har forstået det helt rigtig. Hvis barnet får mindst 400ml mme dagligt, så behøver man ikke give ekstra jern. Hvis barnet får mindre end dette så skal der gives fuld jerndosis ved siden af.
Jern får man også gennem kosten, især gennem de meget grove grønne grøntsager, havregryn og kød (indmad). Det er derfor godt at din dreng spiser varieret i løbet af dagen så han også via kosten får hvad han har behov for at vitaminer, mineraler og jern.
Med hensyn til hård mave, så handler dette ofte om at barnet spiser meget ensidigt eller drikker for lidt væske. Nu ved jeg jo ikke hvordan din drengs indtag af mad ser ud i løbet af en dag, men plan som ville være passende for hans alder kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, øllebrød eller lignende, vand eller mme af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt eller frugtmos, vand af kop
Frokost: rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden som godt kogte pastaskruer, frikadelle af kød/fisk osv. Vand eller mme af kop
Eftermiddag: En lille portion tykmælk med frugtmos f.eks. sveskemos, rugbrødsdrys, eller lignende, frisk frugt. ½ bolle med smør. Vand af kop
Sen eftermiddag: En tallerken med lidt forskelligt grønt - det kan være lidt godt kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt eller lignende. Vand af kop
Aften: Mad som I andre spiser, pasta, ris, kødsovs, anden sovs, grøntsager, kød/fisk osv. Vand af kop. Som dessert lidt frugtmos eller frugtgrød med mælk på.
Puttes til natten med en flaske mme
Som du kan se er der mange måltider i løbet af dagen her. Ud over at spise lidt og tit, så er det som sagt vigtigt med væskebehovet. Nogle børn har det bedst med flaske 2 gange dagligt for at få deres væskebehov dækket og det er helt okay. Hvis din dreng således kan drikke 200ml x 2 så får han sin mme ind den vej og så kan du nøjes med at servere vand af kop til maden. Hvis han kun drikker en flaske dagligt, så er han nødt til at få mme af kop, for at få nok at drikke.
Derudover er det en god idé at give ham vand imellem måltiderne, det kan være en vandflaske (kildevandsflaske) du bruger til formålet. Mange børn kan godt lide at drikke af dem. Det kan også være vand i sutteflaske netop fordi han har problemer med forstoppelse.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske