Svar: Søvn - ingen rigtig rytme
1. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Anne
I skal naturligvis være sikre på at jeres dreng ikke har ondt i ørerne eller ondt for tænker siden at pludselig virker lidt mere ked af det og gerne vil spise meget ved brystet. Hvis I er sikre på dette, så er det et eller andet sted nødvendigt at I holder fast i at han ikke skal amme så meget hverken om dagen eller om natten. Hans hyppige amninger spiller ind på lysten til anden mad og det er vigtigt at han med den alder han har nu, spiser og nyder at spise mere rigtig mad.
Jeg kan fornemme at du har det svært med det, hvorfor har du det? Din dreng er 9 måneder nu og spiser fortsat mest grød og most mad og så bliver han ammet rigtig meget. Anne, hvad handler det om? Jeg kender dig jo ikke, jeg ved ikke hvordan I er, hvordan I har det, men det betyder rigtig meget hvordan du har det med at spise og det betyder rigtig meget at stemningen omkring middagsbordet er rar.
Hvis du selv har svært ved at spise eller hvis du er bange for at give ham noget som han risikerer at kløjs i - så fornemmer han det. Hvis du og din kæreste har det svært i øjeblikket, skændes, mangler overskud osv. så har jeres dreng heller ikke lyst til at spise... Det er slet slet ikke sikkert det er sådan og det er jo kun godt, men hvis det er, så er det rigtig vigtigt at du medtænker hvordan I kan skabe en god stemning ved bordet og hvis det at give mad er rigtig svært for dig, så kan det være at far skal mere på banen her:o)
Jeg siger det kun for at hjælpe :o)
Jeg kan godt forstå at du synes det vil være rart, hvis du bare kunne putte ham og han så faldt i søvn. Det kan også blive sådan på et tidspunkt, men hvis du skal væk fra det med at amme ham i søvn i løbet af dagen hver gang han skal sove, så vil det være en rigtig god måde at køre en tur i stedet for.
Han har en alder nu hvor han sagtens kan sidde, lad ham sidde i vognen og kigge ud. Start ikke med at lægge ham ned og putte, men sæt ham op og kør. Når du fornemmer at han er ved at være træt og putteklar, så lægger du ham ned og lader ham sove og triller hjem igen:o) På den måde sikrer du både at han får stimulation og oplevelser som han gerne vil og samtidig sikrer du dig også at han sover uden brystet. I barnevognen kan du have en flaske vand, som han kan få i stedet, hvis han viser tegn til tørst.
Det er amningerne om dagen du skal lidt væk fra, så han ikke bliver ved med at forbinde det at sove med at få bryst. Du skal mere tænke i en rytme som hedder at han spiser sin mad, leger og så puttes han. Når du oplever at det lykkes om dagen så giver det lidt succes og det er altid dejligt.
Det er helt okay at du ammer ham i søvn om aftenen, hvis det så giver jer en rolig aften og en dejlig måde for ham at falde i søvn på. At han ikke altid falder i søvn ved brystet og far tager over synes jeg er et meget fint signal om at han ikke nødvendigvis behøver brystet for at sove.
Din dreng er også i separationsfasen og det betyder at han i øjeblikket drømmer mere og derfor også sover mere uroligt og afbrudt end tidligere. Det er således også hans alder som spiller ind på hans opvågninger i løbet af aftenen og det er fint at især far går ind og får ham til at komme videre i søvnen.
Jeg har tidligere sendt dig en plan med ca tider for søvn og mad og 3 amninger dagligt. Denne plan må du fortsat gerne bruge, det passer også fint i forhold til at din dreng nu er 9 måneder gammel.
Rigtig meget held og lykke, håber I nu er hjulpet lidt videre på vej:o) Fortsat god søndag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske