Brev:
Søvn og skemad
1. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Søvn og skemad
Kære Helen,
Ja, så må jeg melde mig igen med min datter...
Vi begyndte, da hun var 4 måneder, at lægge en nogenlunde fast plan for hendes sovetider, som lyder således:
5.30-6: Vågner
7.30: Formiddagslur
11.30: Middagslur
15.30: Eftermiddagslur
19.30-20: Nat nat
Dog har jeg hørt, at når de små viser tegn på træthed skal man lægge dem med det samme, og det passer så slet ikke ind i vores skema. For Amilia bliver træt allerede halvanden time, max 2 timer efter hun er vågnet fra lur. Uanset om vi lægger hende efter vores skema eller hendes eget, falder hun i søvn ligeså snart hun bliver lagt i barnevognen. Dog sover hun nemt 4 lure om dagen, hvis hun kunne styre det, og det er vel egentlig for meget, når hun fylder ½ år om 4 uger??
Hun sover mellem 1 og 1½ time pr. lur. Der får de fleste da kun 2 lure, ik'? Hvad skal vi stille op med dette? Når vi følger vores skema (med fleksibilitet) er hun oftest meget grædende (ikke rigtig gråd, men sådan hun siger, når hun er TRÆT!) den sidste halve eller hele time. Er det det værd?
Og så til hendes skemad... Vi er jo startet igen på skemad efter at par ugers pause, MEN hun nægter simpelthen at spise det. Vand får vi snildt i hende, men maden vil hun ikke spise. Jeg føler jeg har prøvet ALT... Gør grøden/mosen tynd, tyk, normal. Prøve med det samme over en periode, prøve at skifte mere. Grønsagsmos, diverse grød - altsammen prøvet, både købt og hjemmelavet. Jeg har ladet hende sidde i skråstol, hos mig, i højstol... Intet virker.
Hvad skal jeg stille op? Skal jeg bare blive ved at prøve? Og hvad sker der egentlig, hvis de ikke spiser skemad, når de er ½ år, hvor man under alle omstændigheder skal starte på mad?
Håber du kan hjælpe mig lidt på vej :)
Venlig hilsen
Natasha