Brev:
High Need
1. juni 2007
Alder:
8 mdr.
High Need
Kære Helen
Tak for dine gode råd. Dem nyder vi godt af i vores lille familie. Jeg har flere gange henvendt mig til dig, ang. vores søn som er/var meget urolig. Han har lige fra han blev født sovet dårligt - både om dagen i sin barnevogn og om natten i vores seng :-) Han viser meget tydeligt hvad han vil og ikke vil, og der skal hele tiden ske noget, hvilket nogle gange resulterer i at der sker for meget.
For et par uger siden sad jeg på nettet og faldt over betegnelsen High need. Det lettede en byrde fra mine skuldre og jeg blev meget rørt. Det var som at læse om min søn. Nu har min mand og jeg i 8 mdr. tænkt om det var os der gjorde alting forkert siden vi havde et barn, der altid ville hænge på arm og som var utilfreds det meste af tiden. Alting passer på ham og jeg er ikke i tivl om at han er et High need barn. Men alligevel, hvornår kan jeg sige til andre " Han er et high need barn, og skal derfor gribes an på denne måde"?
Nu har vi i et par uger behandlet ham som et high need barn, ved netop at lade ham hænge på arm og give ham mest mulig kropskontakt, i stedet for som min sundhedsplejerske sagde "I skal lægge ham ned på gulvet, han skal lære selv at lege på gulvet". (Deraf mit sidste spørgsmål til dig ang. opdragelse...)
Vi har fået et meget gladere barn og faktisk vil han hellere lege på gulvet nu, han spiser bedre og sover også lidt bedre. Det har hjulpet os at fylde På og fylde Op. Det er vi selvfølgelig utrolig glade for. Jeg er selv pædagog og mener ikke man skal påklister børn betegnelser og diagnoser i et væk, men jeg føler alligevel at det vil hjælpe os at sige til andre, "Han er et HN barn og skal derfor gribes an anderledes end "almindelige" børn". Så jeg kan blive fri for de "gode" råd, og snakken om at vi giver ham nogle forfærdelige vaner....
Har også lige et spørgsmål om hans søvn. Om dagen går det meget bedre med ham i hans barnevogn, men om aftenen når han skal sove i sin seng har vi stadig problemer, og det har nu varet sådan i 8 mdr. Han bliver ammet kl. 19.30 men falder desværre sjældent i søvn, på trods af at han er meget træt. Derefter bliver han puttet i sin seng, og så starter gråden/skrigeriet. Far tager som regel over, og hvis han kører sig selv helt op nede i sengen, vugger han ham i søvn. Det tager som regel 30-40 min før han sover. Han er en tung dreng, 11 kg så det kan vi jo ikke fortsætte med.
Vi har faste rutiner, så det er heller ikke fordi det kommer som en kæmpe overraskelse at han skal i seng. Vi har overvejet at lade han græde og så gå ind til ham hver 3-5 min. men tænker om det virker på en dreng der er ekstra følsom, eller om det er en alt for hård metode for ham ? Håber på et godt råd.
Kender du til nogle steder man kan finde mere materiale om HN børn, hvor det er på dansk?