Svar: Bevægelse
1. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære glade forældre
Det er helt normalt at jeres dreng lige holder en pause med at trille i øjeblikket, sådan er det med børn og det handler sandsynligvis om at han lige nu er igang med at øve sig på en anden færdighed. Måske pludrer han mere eller er blevet mere opmærksom på sine hænder eller tæer og så er det der han bruger sin energi.
Når han ligger på maven, så hjælp ham med at blive løftet op så han ligger på albuerne og ikke ligger og flyver med armene ud til siden. Det hjælper også nogle gange at lægge en lille pude eller en sammenrullet stofble eller lignende ind under hans brystkasse.
Når han ligger på maven så hold legetøj op i luften, lidt skråt bag ved hans ansigt, så han skal dreje hovedet lidt bagud for at se det og få fat i det. Når hovedet drejer, så vejer det så meget at det er med til at give overbalance og hjælpe ham med at komme helt rundt.
I må også meget gerne, når han ligger på ryggen, hjælpe ham med at få fat i sine tæer og på den måde komme om på siden og derfra videre om på maven. I kan tage fat om hans hofter og lår og hjælpe ham med at trille rundt.
Lad ham ligge på ryggen og du cykler med hans ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
Når han ligger på ryggen, så grib om hans hænder og håndled og lad ham selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå
Udnyt evt. puslepudens skrå sider, så har han lettere ved at komme fra maven og om på siden og derfra videre om på ryggen. Det hjælper også hvis han ikke har alt for meget tøj på.
Der findes bøger om gymnastik og bevægelse for små børn, måske det ville være sjovt for jer at kigge i sådan en:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske