Svar: Sut og eftermiddagslur
3. juni 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Camilla
Det lyder som en rigtig god idé at få sutten lidt ud af Benjamins mund:o) Det er helt okay at han har den, når han skal sove og hvis han falder og er ked af det en gang imellem, men han skal ikke gå rundt med den dagen igennem. Det er for det første problematisk i forhold til hans sproglige udvikling, som du også selv er inde på, men det er også problematisk i forhold til hans tænder og tandstilling.
Det er jer, som bestemmer og I må tage sutten fra ham og tilbyde et alternativ. I er nødt til at holde fast i at han ikke skal have den - det kan han ikke selv vurdere og det er en voksen beslutning. Tilbyd ham en agurk eller en gulerod, hvis han ikke kan slippe tanken om at have noget i munden.
Det vil naturligvis give lidt frustrationer, men det hører alderen til. Jeg ved at jeg har skrevet til dig tidligere om konflikter og det er en del af livet, dem er vi nødt til at have en gang imellem og når I bestemmer over sutten, så vil det ganske givet kunne give en konflikt og det er så sådan det må være. Her må I så møde ham og fortælle ham "du bliver bare så sur, når mor ikke vil give dig sutten - men du kan få en agurk.." Det er bestemt ikke sikkert at det er populært, men du viser at du forstår ham, at du ved hvad han vil og du tilbyder et alternativ, som han kan tage imod eller lade være.
Du skal ikke spørge om du må få sutten, han bliver frustreret ved at skulle tage stilling til spørgsmål. Du skal enten bede om den eller tage den og fortælle at nu tager du sutten og lægger den væk, han får den igen, når han skal sove. Det er en voksen beslutning, han skal ikke spørges for han kan ikke tage stilling og kender ikke konsekvenserne og derfor er det noget du gør.
Med hensyn til middagslur, så lyder det umiddelbart som en god idé, hvis du begynder at vække ham lidt, så han ikke sover for længe. Hvor lang tid han har behov for må du prøve at vurdere. De fleste børn på Benjamins alder vil sove 1½-2 timer i løbet af dagen og 11-12 timer i løbet af natten, ialt ca 13 timer. Så hvis han sover for længe om dagen, så skal han sandsynligvis puttes tilsvarende senere om aftenen. Nogle børn sover mere, andre mindre og det jeg skriver her er et gennemsnitligt skøn og du må forsøge dig lidt frem.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske