Brev:
Lidt dagligdagsspørgsmål
3. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Lidt dagligdagsspørgsmål
Kære Helen
Jeg har en dejlig dreng på snart 7 mdr., 68 cm. og 7, 3 kg.
Han har altid været utrolig nem og græd stort set aldrig. For et par uger siden fik han sig en slem omgang mave-influenza. Efterfølgende var han "sat tilbage" mht.mad og drikke. Han ville stort set ikke have noget, og vi ved jo alle, at efter man har kastet op, så har man heller ikke selv lyst til at spise og få noget ned i maven igen.
Vi gav det et par dage, men han nægtede pure at spise skemad. Han krængede munden helt sammen og lænede sig bagud, himlede med øjnene, og spyttede det ud vi endelig fik ind i hans mund. Heldigvis fik vi ham til at ville spise igen- men ikke som før!! Han er virkelig kræsen....
Så nu er jeg i tvivl om han får alt det han skal - og samme med mælkemængde.
Han spiser/drikker flg.:
(ca.tidspunkter)
kl.06:00 120 ml.mme
kl.08:30 havregrød med mme og vand af kop
kl.09:00 Formiddagslur i 1-2 timer
kl.12:00 Grønt, kød, kartofler eller ris og vand af kop
kl.12:45 Middagslur i ca.1 time
kl.15:00 120 ml.mme
kl.17:30 Aftensmad; ofte det samme som frokost men ellers hvad vi får. Vand i kop
kl.18:30 Aftenbad
kl.19:00 Godnat med 100 ml.mme
kl.23:00 Vælling lavet på mme, vand og maizena, 150 ml.
* Er der nogle ting han SKAL have blandet ind i hans daglige måltider? Nogle bestemte grøntsager, kød, frugt eller lign. Jeg prøver det bedste jeg har lært, at introducere ham for div. nye ting (med nogle dages mellemrum), men han spiser kun et rigtigt måltid af det han kender til.
Han får tilbudt mælk, vand, babykiks osv. i løbet af dagen, men oftest vil han ikke have mere end det han får.
*Når du skriver, at de skal have lov at sidde med en brødskorpe, er det så fra rugbrød? Skorpen på lyst brød er mere blød, men også meget klæg. Hvad er bedst?
Jeg prøvede at give ham lidt revet æble der var godt blødt op, men det kunne han slet ikke. Han hostede og hakkede og på et tidspunkt var jeg sikker på om det sad fast i halsen på ham. Puha....
Men jeg vil så gerne at han får noget mere frugt. Det får han stort set ikke. Jeg ville gerne indføre et 4.måltid af frugt om eftermiddagen, men så får han kun 1 flaske om dagen, hvilket virker som alt for lidt.
Indtil han var 5½ måned fik han boghvedegrød, risflage-grød og hirsegrød til frokost. Det var han helt pjattet med, især når jeg blandede pære eller æble i.
De sidste 2 uger har han ikke ville sove til middag, hvilket gør at han er utrolig træt sidst på eftermiddagen. Men de dage han så har sovet der, så er han helt umulig at få til at sove, selvom han virker helt træt efter mad og bad. Han pyldrer, græder, kaster sig rundt i sengen, vil ikke ligge på ryggen eller siden - kun maven (hvilket hans mor ikke er helt tryg ved!) og bliver rigtig varm. Man kan rigtigt fornemme at han kæmper for ikke at skal sove.
inden vi går i seng giver vi ham vælling mens han stadig sover overfladisk. Alligevel er han så begyndt at vågne om natten. Jeg tror ikke at han er sulten, og jeg har prøvet med sutten, vand, at vende ham osv., men han bliver dybt ulykkelig hvis ikke han får mælk.
*Tager jeg fejl, hvis jeg mener at han får hvad han skal have i løbet af dagen?
*Og kan jeg kræve af ham at han ikke skal spise om natten? Før han blev syg sov han stort set altid fra kl.19-05:30. Inden da fik han ikke vælling der kl.23. Det har vi bare været nødt til efterfølgende for at fylde ham godt op til natten, da han ikke længere spiser så store mængder som før.
Ellers synes jeg, at han er glad og smilende - dog noget mere pyldret end vi har prøvet før. Han griner alligevel dagligt og er nysgerrig efter at få fat i ting. "Desværre" kan han kun krybe/skubbe sig baglæns.
*Er det meget normalt? Jeg så jo gerne, at han det var fremad han bevægede sig :o)
Jeg glæder mig til at høre fra dig, da jeg er lidt usikker på om han får hvad han skal have. Får han ikke nok at spise, kan det jo være derfor han vågner.
På forhånd mange Tak,
Venligst Trine