Svar: Lidt dagligdagsspørgsmål
3. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Trine
Det lyder som om du har en rigtig dejlig dreng, der trives godt og er igang med en god udvikling. Desværre sker det tit at der går lidt kuk i de ellers gode vaner, når børnene pludselig rammes af sygdom. Der er dog ikke andet at gøre end at blive ved med at tilbyde ham så stor variation som muligt, så han atter får lyst til at spise.
Jeg synes det lyder som en god idé at give ham lidt mere frugt i løbet af dagen, men jeg er enig med dig i at det ikke bør være om eftermiddagen, da din dreng fortsat har behov for en del mælk med den alder han har og jeg synes ikke du på nuværende tidspunkt skal skære flaskeindtaget ned.
I stedet kan du måske give ham lidt frugtmos om formiddagen inden formiddagsluren og igen om aftenen, som dessert efter grøntsagsmosen.
Derudover tænker jeg at det vil være godt at han siddende i sin høje stol begynder at få lidt brødskorper at sidde med, som du også har set at jeg har anbefalet andre. Du må gerne give ham en skorpe af et godt stykke lyst brød, flute eller lignende hvis du en dag selv sidder og spiser det. Det lyse brød indeholder dog en del hvede og derfor også gluten og derfor er det ikke den foretrukne brødtype. Derimod kan du gøre det, at du køber et mørk helt rugbrød uden hele kerner og skærer nogle brødstænger som du rister i ovnen. Du kan også give tvebakker eller andre former for skorper og nogle forældre bruger som du også babykiks eller riskager. Igen skal man dog altid lige gennemtænke sundhedsværdien, - også i det som et eller andet sted 'bare' er mellemmåltid eller øvelse for din dreng. Haner jo endnu ikke så stor og det fylder altid lidt i maven.
I løbet af denne måned vil du sandsynligvis kunne begynde at give ham mere og mere af jeres mad, således også små rugbrødshapsere osv. De fleste børn vil kunne tygge dette omkring 8 måneders alderen - nogen lidt før, andre lidt senere.
En plan for dagen, som giver plads til lidt frugt kunne se således ud:
Tidlig Morgen kl.06.00: Flaske med mme
Morgen kl.08 Havregrød med mme og vand af kop
Formiddag kl.8.30-9.00: Frugtmos, evt. med lidt mælk på som en gammeldags frugtgrød med mælk. Det kan være frisk mos af banan eller en moden pære eller hindbær og jordbær, eller det kan være kogt mos af forskellig frugt og bær
Formiddagslur i 1-2 timer ca 9.30
Frokost kl.12.00: Grønt, kød, kartofler eller ris og vand af kop
kl.12.45 Middagslur i ca.1 time
Eftermiddag kl.15.00: Flaske med mme, sidde i sin stol, få lidt brødskorper, evt. lidt frisk frugt, f.eks. appelsin eller kiwi at sidde med.
Aften kl.17.30: Aftensmad hvor udgangspunktet bliver mere og mere det I spiser, gerne med lidt sovs og krydderi så maden virkelig smager af noget. Vand i kop. Som dessert lidt frugtmos med mælk på.
Puttes til natten kl.19-19.00 med en flaske mme
Sen aften kl.23.00: Vælling
Nat: Vand hvis tørstig.
Der er ikke noget som du fast skal give ham, det vigtigste er at sørge for at han spiser varieret og får forskellige fødevarer. Du skal som udgangspunkt give ham lidt af det hele og det er udmærket at lade ham få noget som han er vandt til, men prøv så at servere lidt nyt sammen med. Så han både føler sig tryg og bliver mæt ved det kendte, men så han også bliver introduceret for nye ting. Æble kan være lidt svært at spise for børn, pære er blødere og kan være lidt lettere, men ellers må du give ham alt slags frugt og bær. Ud over de ting jeg har nævnt i dagsplanen kan du også forsøge med blommer, ferskner, nektariner, figner, melon af forskellig slags osv.
Planen for dagen ser fint ud, jeg tænker at hans natlige uro også hænger sammen med hans alder og det at han nu er meget mere motorisk urolig. Han øver sig om dagen, men bestemt også om natten og jeg tror at han har en fysisk uro i sig, som gør at det er svært at finde hvile. Samtidig får han lagt sig i en stilling, hvor han ikke selv kan komme videre fra og så bliver han lidt frustreret og har behov for jeres hjælp til at bliver lagt rigtigt igen.
Det er rigtig godt at I er begyndt at indføre vællingen sen aften, da den er vigtig både for hans væskeindtag og for hans mælkebehov. Så den synes jeg I skal bibeholde. Om natten mellem 24-06 behøver han ikke mad, - vågner han og er ked af det, har drømt lidt eller lignende og virker tørstig, så kan han få vand.
Børn i din drengs alder kan godt virke mere pylrede og irritable. De vil så meget og kæmper en kamp for at komme frem på gulvet, men det går den forkerte vej til stor frustration. Det tager lidt tid at lære at komme fremad og det er helt normalt. Du kan hjælpe ham ved at støtte ham under fødderne, skiftevis på højre og venstre og på den måde hjælpe ham med at komme fremad.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Som sagt så lyder det som om du har en rigtig dejlig dreng som er igang med en god sund udvikling:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske