Svar: Halter på det ene ben?
4. juni 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Bettina
Nu har jeg jo fuldt med her fra sidelinien siden dine børn var små og min umiddelbare tanke er at de har været rigtig godt med motorisk hele vejen. Naturligvis skal man i forhold til deres størrelse og udvikling korrigere lidt ind i forhold til at de er født i ugen 32, men når man gør det, så lyder det som om du har nogle rigtig dejlige børn, som udvikler sig godt og i god retning.
Du har fuldstændig ret i at børn som fødes for tidligt, plejer at blive tilbudt opfølgning på neonatalafdeling, hvor deres motoriske udvikling bla. vurderes af en fysioterapeut. Hvorfor I ikke har fået dette tilbud, kan jeg ikke svare på, måske du skulle prøve at ringe til neonatalafdelingen, hvor I var indlagt og spørge. Spørge kan man altid gøre og man kan kun blive klogere... :o)
Nu har du jo to børn født på samme tid og derfor mulighed for at sammenligne. Jeg synes ikke det lyder kompliceret det du beskriver i forhold til din søns gang og drejning af foden, han virker jo ikke til på nogen måde at være påvirket af det. Men da det er markant anderledes end hos hans søster og da det bekymrer dig, så synes jeg at du skal få ham tjekket - heller en gang for meget.
Du kan gøre begge de ting du selv nævner. Du har mulighed for at ringe til din sundhedsplejerske og fortæller at du har behov for at hun aflægger et besøg. Fortæl at du er i tvivl om hans gang er i orden og at du gerne vil tale med hende om dine børns udvikling i øvrigt, da de er for tidlig fødte. Du har brug for, nu hvor de er et år, at vide at alt er okay.
Sundhedsplejersken har mulighed for at aflægge det man kalder et behovsbesøg og det kan hun godt gøre til jer. Måske vil hun anbefale jer at gå i 'åbent hus' hvis I har det tilbud, hvor du bor og det kan du så vurdere om du vil benytte dig af. Personligt synes jeg dog at du har ret til et hjemmebesøg:o)
Derudover kan du få en tid hos egen læge. Dine børn skal alligevel ses af lægen ved 1 år og det vil være helt oplagt at tale med lægen om den måde din dreng går på. Hvis lægen finder det relevant kan han/hun skrive en henvisning enten til en ortopæd eller henvise dig til kontrol på sygehuset. Det må I tale om.
Som sagt så lyder det ikke på nogen måde farligt eller kompliceret med hensyn til din dreng, men det lyder helt relevant at få nogen til at se på ham.
Rigtig meget held og lykke og du må meget gerne skrive og fortælle hvad der sker:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske