Svar: Kost - 6 mdr.
4. juni 2007
Alder:
6 mdr.
Kære mor med den dejlige datter :)
Ja det lyder virkelig som om du har en dejlig datter som et eller andet sted må være rigtig god til at regulere sit behov og fornemme hvad hun har brug for.
For mig at se så gør du det helt rigtige, når du tilbyder brystet, så er tilbuddet der og hvis hun så siger nej tak, så må det være fordi hun ikke har behov. Du beskriver jo en pige som i øvrigt trives og udvikler sig som hun skal. Derfor må du også tro på at hun har en naturlig og sund evne til at regulere og få hvad hun har behov for.
Det er klart at hun ammer om aftenen og natten, når hun ikke tager imod brystet om dagen. Det er naturligvis hårdt - det kunne være rart med en sammenhængende nattesøvn, men sådan er det så ikke hos jer...
Du kan overveje om du skulle prøve at lægge dig med hende i løbet af dagen og amme hende i soveværelset, som du gør om natten. Ud fra dine tidligere breve så ved jeg at hun er en meget opmærksom lille pige og måske har hun svært ved at koncentrere sig nok om brystet i løbet af dagen, fordi der sker for meget. Måske vil du derfor kunne få hende til at spise ved dig bare en gang i løbet af dagen, hvis du lagde dig i seng for nedrullede gardiner...
Med hensyn til komælk og komælksprodukter, så synes jeg ikke at du skal tilbyde hende for meget at det og det handler simpelthen om proteinindholdet. I følge sundhedsstyrelsen skal børn være mere end 9 måneder gamle før komælk og komælksprodukter kan udgøre en større del af deres indtag og ser man på flere af den andre nordiske lande, så anbefales komælk først fra 12 måneder.
Når vi i DK anbefaler lidt sødmælk fra 6 måneders alderen, så handler det om at vi her vægter at barnet spiser mad som forældrene, at udgangspunktet for maden er familiens mad. Det vil sige at hvis du laver en kartoffelmos på sødmælk, så kan hele familien spise det samme. På samme måde hvis du bruger sødmælk i sovs osv. så kan din datter også få dette.
Hvis din datter pludselig får diarré eller dårlig mave så vil jeg også anbefale at du med den alder hun har nu, giver hende lidt A38 eller lignende for at give lidt ro i maven, men jeg synes ikke du skal gøre det til en vane at give det dagligt, når hun ikke er ældre.
Hvis du således er i tvivl om hvorvidt hun får mælk nok hos dig, så vil det være en god idé at give hende modermælkserstatning. Det kan gives koldt af kop som alternativ til sødmælk eller vand og du kan også bruge det i grøden. Det er ikke noget du skal gøre, når du ammer, men det handler om at hvis du oplever at din mælk ikke virker tilstrækkeligt, så er det mme du skal supplere med og ikke sødmælk, når hun ikke er ældre.
Du ammer ifølge din plan ca 3 gange og det lyder umiddelbart til at være lidt i underkanten, igen kommer det dog an på hvor meget mælk du fornemmer at du har. Måske du oplever at du har rigtig meget mælk og at din mælk løber let til hende, så bliver hun sikkert dækket ind. Måske får hun 200ml hos dig hver gang, så får hun ialt 600ml på 3 amninger og det vil være helt okay og så er der ikke behov for mere.
Det er rigtig rigtig svært, for når man ammer, så ved man jo aldrig helt hvad barnet får, det er en fornemmelse:o)
Din datter må af mad få stort set alt og det er rigtig fint at du er begyndt at give hende brødskorper at sidde med. Det er en god øvelse til at begynde at tygge mad og bruge sin mund mere.
Giv hende mos af alle grøntsager (også rodfrugter) og brug også lidt sovs og lidt krydderi i madlavningen. Giv hende kød og fisk, hvad I nu får - hun må gerne få indmaden af en frikadelle eller lidt kødsovs, hvor kødet ikke er hårdt stegt men mere har stået og simret på panden med tomat. Hun må gerne få laks lavet i ovn osv.
Der findes mange gode kogebøger med mad til børn, som kan give inspiration og de danske slagterier har også lavet nogle rigtig god pjecer med forskellige kødretter. Der er f.eks. en der hedder "15 for de mindste" og den er rigtig god til at give et indtryk af hvordan børn kan spise familiemad.
Rigtig meget held og lykke, håber at ovenstående hjælper dig lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske