Svar: Sidde op
4. juni 2007
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Børn vil normalt være omkring 6 måneder før de er stærke nok i ryggen til at sidde. Her vil de kunne sidde kortvarigt i deres høje stol og vil således kunne sidde op imens de spiser. Når de falder sammen og runder i ryggen, så skal de ned på gulvet igen, da det er tegn på at de mangler styrke i ryggen til at kunne sidde længere tid.
Det bedste du kan gøre for din dreng er at lave nogle bevæge lege med ham, hvor han via bevægelse på gulvet får styrke i rygmuskulatur.
Bevægelege kan være:
- barnet ligger på ryggen og du cykler med barnets ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- barnet ligger på ryggen, grib om dit barns hænder og håndled og lad dit barn selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå
- barnet ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i barnets hofte og knæ. Lad dit barns underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp dit barn med at dreje fra side til side, ved at lade det række efter noget legetøj.
- Barnet ligger på maven, hjælp med at hænder og arme holdes under brystkassen, så barnet ikke ligger og 'flyver', så er det svært at trille. Udnyt evt. puslepudens skrå sider, så barnet har lettere ved at komme fra maven og om på siden og derfra videre om på ryggen.
Din dreng må gerne sidde hos dig, men du skal ikke lade ham sidde, hvor du stabler ham op med puder og tæpper. Det er vigtigt at han ikke sidder, før han selv har styrke til at sidde.
Når det er sagt, så ved jeg dog fra dine tidligere breve at din dreng kan være rigtig ulykkelig når han skal sove, også selvom du kører med ham i barnevogn. Derfor tænker jeg at det vil være okay, hvis det hjælper at elevere ham lidt - ikke så han sidder oprejst i vinkel, men så han ligger lidt højere med hovedet og bedre kan kigge ud. Nogle barnevogne har et lille ryglæn som kan bruges. Slå kalechen ned så han får udsigt og måske slapper mere af. Når han så sover, så læg ham ned, så han sover fladt.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske