Svar: Nægter flaske igen
4. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Sandra
Kasper forstår at holde gang i sine forældre, han er vist en værre filur. Atter en gang må mit råd være at du skal holde fast i hvor godt han trives. Du skal se på hans almene tilstand og han er rigtig godt igang motorisk og udvikler sig rigtig fint, så derfor må han trives med den mængde mad og mælk han får:o)
Jeg synes du skal holde pause med flasken i en uges tid og se om han så vil acceptere den, måske vil han herefter gå med til flasken bare en gang dagligt, f.eks. når han skal sove, så han får en flaske oven i de 200-300ml han drikker af kop og således når op på en mængde som vil være helt acceptabel. De 400ml sikrer jo hans jernbehov og så må det være sådan.
Jeg tror at han i øjeblikket udvikler sig så meget motorisk og bruger så mange kræfter på dette udviklingstrin at han simpelthen ikke kan koncentrere sig om andet lige nu og det er okay. Han drikker jo fortsat mme af kop og han spiser godt og variere, så fred være med det:o)
Det er rigtig rigtig flot at han er i stand til at sætte sig op fra liggende stilling, det kræver trods alt en del teknik. det er samtidig helt normalt at han nogle gange falder bagover og endnu ikke helt mestrer at holde armene ude til balance og bruge armene til at tage fra med - men øvelse gør mester.
Trægulv er hårdt, så sørg for at lægge nogle puder bag ham og ved siden af ham, så han falder lidt blødere, når og hvis han tilter. Gør også det at du sætter dig bag ham, så han sidder imellem dine ben, så du kan støtte ham hvis han ryger til siden og hjælpe ham med at genfinde balancen igen.
Med hensyn til at rokke frem og tilbage i stolen, så lyder dette ikke umiddelbart som noget 'anfaldsagtigt' men mere som om at han har fundet ud af at han her kan rokke frem og tilbage og falde til siderne uden rigtigt at falde. Jeg læser derfor din beskrivelse som en del af den udviklingsfase han er igang med.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske