Brev:
Hvordan sikrer jeg, at hun får mælk nok den sidste måned, hvis jeg stopper med amningen?
5. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Hej Helen
Det går rigtigt godt med min datter nu. Hun får både sine lure om dagen og sin nattesøvn. Hun spiser også med stor appetit.
For ca. 3 uger siden skete der en ændring. Hun kunne pludselig sove en time både formiddag og eftermiddag. Vi kunne lægge hende og holde en hånd på brystet af hende, så hun faldt til ro og i søvn.
Hun er blevet meget mere glad, griner nu og snakker løs det meste af tiden. Hun er blevet opsøgende overfor andre børn og er i det hele taget blevet mere udadvendt og smilende. Hun peger på alting og lytter interesseret på svaret:-)
For 2 uger siden tog min mand 5 nætter i træk, hvor han trøstede hende hver gang, hun græd og ellers lagde hende tilbage i hendes seng. Jeg ammede hende til natten kl 19, men sov selv i stuen til ca. 5, hvor hun fik morgenamningen og kunne sove videre i 2 timer. Hun græd kun lidt de første nætter, og efterfølgende sov hun længere og længere tid af gangen.
Vi kan nu putte hende efter amning kl 19.30, og så ligger hun og snakker glad med bamse indtil hun sover, nogle gange først en time efter. Hun sover så ca. 7 timer, før hun græder og lige skal trøstes lidt, for at sove videre til 5-6, hvor hun bliver ammet. Det er en kæmpe ændring!
For ca. 3 uger siden gik jeg ned på 2 amninger dagligt. Morgen og aften. Det har selvfølgelig gjort, at hun spiser meget mere rigtig mad i løbet af dagen... Det var svært for mig at indse, at det var amningen, der nok var skyld i meget, men set tilbage, kan jeg godt se det:-)
Nå, det var lige en opdatering - nu kommer spørgsmålet:
Vi fik vores datter igennem ivf behandling, og vi har et fryseæg liggende, vi gerne snart vil gøre brug af. Jeg skal dog vente, til jeg ikke ammer længere for at få en normal menstruationscyklus at lægge ægget op i.
Jeg har endnu ikke fået menstruation - og der kan gå rigtigt lang tid, da det er en del af problemet for os. (men jeg ammer jo også stadig)
Hvis jeg stopper med amningen indenfor de næste par uger, når min datter er 11 måneder, skal hun så have erstatning den sidste måned? Hun drikker vand, men vil ikke have komælk eller erstatning. Jeg laver grød og mos på komælk og vand. Når jeg har prøvet med erstatning, spiser hun ikke grøden. Hun elsker yoghurt naturel, som hun spiser ca. 15 teskefulde af dagligt.
Hvordan sikrer jeg, at hun får mælk nok den sidste måned, hvis jeg stopper med amningen - og er det overhovedet vigtigt med erstatning den sidste måned?
Mange hilsner fra Louise