Svar: Hvordan sikrer jeg, at hun får mælk nok den sidste måned, hvis jeg stopper med amningen?
5. juni 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Louise
Det er rigtig dejligt at høre at I nu har fået så godt rutiner hjemme og at ammenedtrapningen er gået så godt og at jeres datter nu sover om natten - hvor er det dejligt for jer:o)
Det er også rigtig dejligt at høre at I nu gerne vil give jeres lille pige en lillesøster eller lillebror og du har naturligvis ret i at amningen godt kan spille ind på din manglende menstruation. Jeg kender desværre ikke til om der er lavet procentvise undersøgelser omkring hvormeget amning spiller ind på menstruationscyklus, når barnet er 11 måneder gammelt, så derfor tør jeg ikke sige hvor meget det vil betyde at du helt stopper med at amme. Under alle omstændigheder så lyder det dog som en fornuftig beslutning, når situationen er som den er hos jer:o)
Umiddelbart vil man normalt sige at det vil være godt hvis du bibeholdt amningen en måned mere, så du ikke behøvede introducere mme. Samtidig tænker jeg dog at der ikke burde ske alverden ved at du så småt begyndte at give din datter komælk og så helt sprang mme over, når hun nu er så tæt på de 12 måneder som hun er.
Du skal regne med at hun har brug for ca 500ml dagligt og dette er både i form af en portion yoghurt, tykmælk og lignende, mælk hun kan drikke af glas, men også mælk som f.eks. gives ovenpå en portion frugtgrød. Du kan også lave hende en bananmilkshake, hvor du blender banan og sødmælk som hun så kan drikke - måske vil netop dette gøre at hun synes det er rart at drikke, du kan også lave milkshake med anden form for frugt og bær. Derudover kan du give hende ost, både på maden og som gnaveost ved siden af. Det kan godt lade sig gøre må den måde at sikre hendes mælkeindtag.
Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele, jeg håber at du snart får din menstruation, så I atter har mulighed for at få endnu en lille:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske