Svar: Ferie - 5 mdr.
5. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Hej Kristine
Det lyder rigtig dejligt med en ferie og jeg tænker at der er mange muligheder. Det er super dejligt at rejse med børn, man skal bare indstille sig på, at det bliver en anden form for ferie end man ofte er vant til og at det et eller andet sted er nødt til at være lidt mere på børnenes præmisser, hvis alle skal have det rart.
Når man er 9 måneder gammel, så er man igang med rigtig meget familiemad og overgangsperioden omkring kost er ved at være forbi. Din dreng vil på det tidspunkt fortsat have glæde af at få en portion grød om morgenen, men det er let at lave også når man er på ferie. Havregryn kan man f.eks. have med hjemmefra og vand kan købes på flaske og er der et blus eller en mikrobølgeovn så er det okay og let at lave. Mælk kan købes lokalt.
Frugt kan købes i hele verden og han må få det hele. Det kan være en fordel at købe frugt som skal skrælles, hvis man er steder hvor man ikke er sikker på at vandet frugten skylles i er rent. Du kan give ham frugten frisk og det vil være rigtig dejligt for ham, især hvis det er varmt.
Brød vil han også kunne spise på det tidspunkt og her kan du sagtens give ham noget lokalt. Uanset om det er majsbrød vendt på en pande eller brød bagt i ovn så kan han få det.
Kød og fisk kan han også få og det samme med ris, pasta og grøntsager. Det I spiser til frokost og aften kan han også få og han vil sikkert nyde de forskellige nye smage der ofte er når man er på ferie.
I forhold til flyveturen så er det især op og nedstigninger som er problematisk idet det kan være svært for ham at udligne trykket i ørerne. Her hjælper det at give ham noget at drikke. For at selve flyveturen ikke skal blive for kedelig, så kan det være en god idé at medbringe lidt underholdning hjemmefra. Det kan være lidt nyt legetøj (som er praktisk for flyveren), det kan også være det at du pakker nogle små ting ind og giver ham en lille pakke undervejs. Så går der tid med at pakke ud og tid med at studere hvad der er i pakken. En sådan lille pakke kunne f.eks. være en pakke rosiner eller en mandarin.
Flyveturens længe spiller naturligvis også ind. Det er svært at tilfredsstille et barn i timer, når man skal blive siddende hvor man er og barnet er i kravlealderen og gerne vil undersøge og udforske. De store oversøiske rejser tror jeg derfor jeg ville vente med til barnet var lidt større, men rejser på 2-4 timer vil være okay synes jeg. Igen kommer det jo også meget an på hvordan man er som person. Jeg tænker at man inden for dette tidsrum vil kunne komme til Sydeuropa, nordafrika og nogle af de arabiske lande - altså steder hvor der også er meget at se og anderledes end i Danmark.
Hvis man er til rygsækture, så kan man godt få en rygbærer til børn. Det er en slags stol som barnet sidder i på ryggen af den voksne. Børn som vokser op med at sidde der og have denne form for ferie, plejer at synes det er okay... Måske sådan en rygbærer er noget for jer at overveje, det kan bruges i flere år.
Så kan i vælge at bo i lejlighed, så I selv har mulighed for at lave mad osv. da det kan være meget rart at være lidt selvstyrende på den måde i forhold til jeres drengs søvntider osv.
Andre vælger at bo på et resort, hvor alt er meget børnevenligt og tilrettelagt ud fra børnefamiliers behov.
Og atter andre vælger at bo på camping, hvor man jo også kan flyve til bestemmelsestedet og så enten leje en bil, tage tog eller bus videre frem. På camping kan man lege hytter eller mobilhomes og således godt bo komfortabelt med en lille, hvis man ikke synes telt er sagen. Derudover giver det jo mulighed for at leje sig ind forskellige steder, så man har mulighed for at rejse rundt omkring og indlogere sig efter behov.
Der er oceaner at muligheder og det at I har fået et barn skal bestemt ikke forhindre jer i at rejse. Børn nyder at rejse også selvom de ikke er så gamle og så er det, synes jeg, berigende at rejse med børn. Tit kommer man også i bedre kontakt med lokalbefolkningen, når man rejser med børn og det kan være meget givende.
Håber at mine overvejelser hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) - og jeg er da spændt på at høre hvad I beslutter jer for.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske