Svar: Kost til min dreng
5. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Britta
Dejligt at høre at det går så godt hos jer, Sebastian lyder til trives og være igang med en god udvikling:o)
jeg ved fra dine tidligere breve at han hidtil har drukket forholdsvis store mængder på sutteflaske 230ml af gangen - gør han fortsat det, eller drikker han kun 100 af gangen nu? Jeg spørger fordi det naturligvis har betydning for hvor mange flasker du skal tilbyde ham om dagen.
Han skal fortsat have mindst 400ml mme dagligt for at få sit behov for jern dækket, de fleste børn vil I hans alder begynde at kunne trappe ned til 2 flasker dagligt, hvor de så drikker ca 200ml i hver flaske. Nogle børn kan ikke drikke så meget og de har så behov for 3 flasker for at behovet dækkes.
Den første flaske I kan fjerne synes jeg bør være den om middagen. Jeg tænker at formiddagsflasken er med til at sikre ham et vist væskeindtag, når han ikke har drukket hele natten og når han ikke får flaske om morgenen. Derfor synes jeg at formiddagsflasken er meget god at bibeholde og det lyder ikke som om den påvirker hans indtag af mad til frokost.
Dernæst tænker jeg at det er flasken inden midnat som han skal af med, da han er så stor nu at han godt kan sove om natten uden mælk på dette tidspunkt. Hvis han så vågner og er tørstig, så kan I give ham vand. Det vil være naturligt at børn vågner og er tørstige om natten.
Så er tiden kommet til at formiddagsflasken skal væk, for den sidste flaske i fjerner skal være den han får når han puttes til natten. Men her er der også gået nogle måneder - det er først omkring 12 måneders alderen at I skal have den væk. Igen er de 400ml fortsat vigtigt indtil han er et år. Det er fint at I giver ham vælling at sove på, når han er glad for det.
I skal naturligvis medtænke hvor meget I skal ændre på det lige nu og her, hvor han skal starte i dagpleje. Jeg tænker at det vil være rart for ham at bibeholde sine flasker i denne periode fordi det hele vil være så nyt og derfor vil det være trygt for ham at kunne få en flaske. Tal derfor med dagplejeren om stille og roligt at få flaskerne væk om dagen, i takt med at han vender sig til at være der mere og mere og føler sig mere tryg ved stedet og ved hende.
I kan også forvente at han sover lidt mere uroligt i denne periode, vågner mere op om natten osv. simpelthen fordi han skal bearbejde alle de nye indtryk han får dagen igennem.
Med hensyn til grøntsager om aftenen, så er mange børn ikke så interesserede i dette og med den alder han har, så er det meget vigtigt at I ikke gør et stort nummer ud af det. Det vigtigste er at han spiser og har lyst til maden og det lyder jo sådan.
Giv ham i stedet gerne lidt grøntsager til frokost, han må f.eks. gerne få grøntsagsmos på sit rugbrød til frokost, han kan få kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, tomat, agurk, avokado og lignende ved siden af som han kan spise med fingrene og øve sig i pincetgreb. Tænk i farvesammensætning og se om det så ikke vil være lidt mere interessant.
Det samme kan I gøre inden aftensmaden. De fleste børn er faktisk mest sultne der hvor vi er igang med at tilberede aftensmaden og når vi endelig når til spisetid, så er de trætte. Som før aftensmad kan man derfor godt tilbyde en tallerken med lidt forskelligt grøn og er der gledet lidt ned der, så behøver man ikke fokusere på det ved aftenbordet. Det kunne være f.eks. kl. 16.30-17 - her kan de fleste børn godt klemme lidt ned:o)
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham fortsat og med starten i dagpleje.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske