Svar: Dårlig start
5. juni 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke er at din datter endnu ikke er helt parat til maden i tarmen. Det er en proces der sker, hvor der dannes nogle enzymer i tarmene som ligesom gør tarmene parate til at nedbryde stivelsen fra maden og måske er din datters tarme endnu ikke parate til det.
Derfor synes jeg i første omgang at du skal se tiden lidt an og så prøve igen om f.eks. 14 dage eller 3 uger.
Når det er sagt, så skal du naturligvis være opmærksom på om der kan være noget i grøden som hun ikke kan tåle - det vil umiddelbart være mælken. Jeg ved fra dit tidligere brev at hun engang har fået modermælkserstatning, men at hun hovedsageligt bliver ammet fuldt. Jeg tænker at du, når du laver grød til hende næste gang skal forsøge at lave den selv endten på udmalket modermælk eller på den modermælkserstatning, som hun tidligere har fået uden problemer.
Når hun bliver ældre kan du også forsøge med grøntsagsmos i stedet for, da det kan laves uden mælk - hvis det skulle vise sig at det var mælken som gav problemer.
Umiddelbart tænker jeg dog at det handler om tid og at det nok skal komme stille og roligt, hun er bare ikke helt parat endnu:o)
Til sidst vil jeg lige sige at du naturligvis skal være opmærksom på hvor meget du tumler med hende, hvor meget hun triller omkring osv. da det jo også kan gøre at hun gylper maden op igen og således ikke behøver at være fordi hun ikke er parat:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske