Brev:
Putning med mere
5. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Putning med mere
Kære Helen
Vi står lidt rådvilde lige nu med hensyn til putning både om dagen og om aftenen, idet vores dreng bare ikke vil overgive sig til søvnen. Indtil for ca. 2 uger siden har vi kunne putte ham både om dagen og om aftenen ved at lægge os tæt sammen med ham i vores seng og lige og nusse lidt og inden for ca. 15 minutter sov han. Når han sov flyttede vi ham over i hans egen seng når han fik en flaske når vi gik i seng. (vores seng er sikret, så han ikke kan falde ud) men de dage er vist ovre.... :-)
I løbet af dagen og aftenen kan vi forsøge 3-4 gange at få ham til at sove - og vi ved han er træt for han gaber og klør sig i øjnene - ved at lægge os sammen med ham i dobbeltsengen og nusse samtidig med han får en flaske at sove på som vi plejer. Men hvor han tidligere lå og puttede med os vender han sig nu om på maven og kravler enten op på os eller forsøger at kravle væk.
Han er ikke sur eller ked af det, men forsøger at holde sig i gang ved at være aktiv. Vi tror egentlig selv, at hans iver efter ikke at sove skyldes at han har rigtig meget motorisk uro i kroppen og han slet ikke kan finde ro. Vi havde så håbet det ville blive bedre nu, hvor han kan kravle. Han lader imidlertid ikke til at kunne nøjes med kravleriet for han er også begyndt at forsøge at rejse sig op af alt, han kan kravle hen til og trække sig op ad.
Vi har faktisk næsten opgivet at lægge os sammen med ham, som vi altid har gjort for det ender i noget der mest af alt minder om en brydekamp for at få ham til at blive liggende ved siden af os. Og det er der ingen af os der har lyst til. Vi har så prøvet at lægge ham i hans egen seng, men han vender om på maven og ligger og leger med sengeranden eller sin bamse.
Til sidst når han er virkelig træt så bliver han rigtig sur først og til sidst ked af det. På det her tidspunkt har vi nok forsøgt at lægge ham i seng i 2-3 timer. Så plejer vi at give og og tage ham ud af soveværelset og lade ham være oppe til han er rigtig træt og sur. Vi har ham oppe af sengen ind i mellem og går meget tit ind til ham og vender ham om på ryggen undervejs eller sidder og vugger ham. Derefter så starter vi forfra med at lægge os sammen med ham. Nogen gange virker det ellers kører rouletten igen :-)
Vi håber virkelig du kan give os et indspark til, hvordan vi kommer tilbage til de rigtig dejlige og hyggelige putteritualer vi havde tidligere for lige nu ved vi bare ikke hvad vi kan gøre anderledes og bedre.
Sidst men ikke mindst har jeg et andet spørgsmål jeg håber du kan hjælpe med. Er nutramigen beriget med nok jern til jeg kan undlade at give jerntilskud? Umiddelbart ser indholdet ud til at være større end i eks. allomin. Men jeg får det altså til at han skal have 650 ml om dagen for at nå de 8 mg. Det får han også så rigeligt men jeg har bare altid hørt at 400 ml mme dagligt skulle være nok for at jernbehovet er dækket. Kan du hjælpe med at afklare dette?
Mange trætte hilsner