Brev:
Hvordan får vi ham til at falde til ro inden han skal sove om dagen?
5. juni 2007
Alder:
4 mdr.
Hej Helen
Super dejlig brevkasse, som en del gange har givet os inspiration og vejledning ifht. vores lille søn som nu er lige knap 4½ mdr. Nu har vi brug for konkret råd og vejledning mht. søvn og amning/flaske.
Noah er en meget livlig, glad og aktiv dreng, der virkelig følger med og søger kontakt med os og andre i hans nærhed, og det har han gjort lige fra fødslen af, hvilket jo er super dejligt.
Vi, specielt jeg, føler han kan være rigtig svær at læse, både mht. sult og søvn og det kan være meget svært at putte ham om dagen, da han er meget aktiv på aktivitetstæppet og sammen med os – der skal ske noget hele tiden, arme og ben kører næsten uafbrudt, så vi har svært ved at få om til at falde til ro inden han skal sove.
Nogle dage går det let, andre dage må vi forsøge op til 3 gange før det lykkedes, og ofte ender det med han er så træt, at han kun kan falde til ro ved lidt amning. Han har dage hvor vi blot putter ham i barnevognen og så falder han selv i søvn, også længden af luren svinger meget fra dag til dag. Frustrerende at det svinger så meget.
Da han var lidt over 2 mdr. havde jeg pludselig ikke nok mælk til aftenen, og vi gik derfor over til at give ham en flaske først på aftenen. Han får den kl. 19-19.30 og falder oftest i søvn under måltidet (han spiser nu mellem 150-180ml mme). Men kan også selv falde i søvn. Det virker rigtig godt og han sover godt om natten. Jeg ammer én gang mellem kl. 01.30 og 03.30 (det svinger rigtig meget), og vi står op ved 6-tiden.
Morgenamningen er meget forskellig, da den afhænger af hvornår han har spist i løbet af natten. Han fortæller ikke selv han er sulten om morgenen, så jeg forsøger mig frem. Tidspunktet for amningen svinger imellem 5.45 og 7.30.
Dagen igennem spiser han nogenlunde fast:
Ca. 10.30
Ca. 14.30
Ca. 16.00
Ca. 17.30-18
Han kan holde sig vågen 2-2½ time ad gangen i løbet af dagen og formiddagsluren tager han omkring 8.30 – ca. 10.00 (10.30) – her puttes han i barnevognen på altanen. Middagsluren tager han omkring 12.30 afhængig af hvornår han er vågnet om formiddagen, og igen puttes han i barnevognen på altanen. Sover forskelligt – det svinger mellem ½ - 2 timer. Sidst på eftermiddagen går vi en tur med ham og her sover han ½-1 time alt efter hvor meget han har sovet tidligere på dagen.
I dag sov han f.eks.
8.30-10 (blev ammet i søvn, efter at have forsøgt at puttet ham ved de første træthedstegn)
12.30-13.00 (Blev ammet i søvn efter have forsøgt at putte ham i barnevognen)
15-15.30 (Faldt i søvn under gåtur, men ville ikke sove videre trods jeg fortsatte gåturen og gav ham sutten flere gange)
Og han virkede meget sulten, jeg gav 170 ml. MME kl. 11.30.
Mængden af mælk hos mig svinger utrolig meget, i dag har jeg haft meget lidt. Jeg har på fornemmelsen, jeg ikke ammer ham ofte nok om dagen. Nogle dage gylper han meget og andre ganske lidt……Det passer som regel med at de dage jeg har meget mælk gylper han, og de dage jeg har mindre, ja der gylper han også mindre.
Håber du ud fra ovenstående kan svare på følgende:
1) Det virker som om han ikke er ordentlig mæt i løbet af dagen, kan jeg gribe amningen an anderledes? Skal jeg amme oftere?
2) Jeg kan se du til andre har anbefalet at amme/give en flaske kl. 23. Er det noget jeg bør gøre? Han sover trygt og godt på det tidspunkt, men tænkte han måske kunne sove natten igennem, hvis han fik lidt mad på det tidspunkt.
3)Hvordan hjælper vi ham til at falde i søvn i barnevognen.
4)Hvordan får vi ham til at falde til ro inden han skal sove om dagen?
Han sover som regel 4 timer i løbet af dagen fordelt over 3 lure. Vi putter ham i en voksipose, da vi bor på 2. sal og derved nemt kan bære ham op i den, når vi har været ude at gå. Men er den ved at være for trang for ham, eller er det blot varmen i disse dage?
Vi ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Mette