Svar: Opvågninger om natten - 4 mdr.
6. juni 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Det er korrekt at mange børn omkring 4 måneders alderen begynder at vågne mere om natten og det er ofte et tegn på at de har behov for mere mad. Dog vil man i de fleste tilfælde kunne nøjes med at lægge hyppigere til brystet og dermed få mælkeproduktionen sat op og det er således ikke tegn på at man SKAL begynde med skemad:o)
Gabriel har altid ammet meget hyppigt, jeg synes det stort set har været hver 2 time døgnet rundt...- også da han var helt lille og det lyder ikke som om at flaskerne har forandret dette? Det lyder som om der var en kortvarig effekt, men det er forbi nu?
Du skriver at du giver vælling og mme og at du nogle gange spæder op med en flaske mme, men med det resultat at han nogle gange bliver sur når han så får brystet? Jeg er lidt forvirret faktisk, for jeg tænker at du jo skal starte med at give brystet og hvis han så har brug for mere så supplere med mme og dermed få ham mættet så han sover lidt længere stræk. Det er vigtigt at supplere amningen og ikke erstatte amningen, så han fortsat stimulerer dig og stimulerer til mælkedannelse.
Derudover tænker jeg at det vil være helt okay, hvis du om aftenen gav en flaske til natten. Du kan så overveje om det skal være når han puttes til natten eller om du vil forsøge at give den inden du selv går i seng. Jeg tænker at han så først vil stimulere brystet når han puttes og så vil få flasken mere eller mindre sovende efterfølgende. Vågner han så om natten, så er der forhåbentlig gået et par timer, så du atter føler at du har mælk til ham:o)
Du skal dog være opmærksom på at din mælkemængde jo afhænger helt af efterspørgslen - igen hvis du erstatter en amning med flaske, så nedsættes din mælkemængde. Ikke at der er noget galt i det, du skal bare vide at det er sådan det er så du kan tage et kvalificeret valg:o)
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske