Svar: Rugbrødshapser
6. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Dorthe
Det er ofte en god idé at introducere lidt øllebrød først, så barnet vender sig til rugbrødssmagen som jo er lidt anderledes end den mad barnet ellers har spist.
Derudover så anbefales det at man begynder at mose grøntsager og lignende med en gaffel, så maden ikke længere er fint blendet men giver lidt konsistens og vender barnet til at skulle arbejde lidt mere med føden og herefter kan man så begynde med lidt rugbrødshapsere.
De fleste børn vil være parate til rugbrødshapsere omkring 8 måneder, her kan man også begynde med lidt godt kogte pastaskrue og lidt mere familiemad i stykker - f.eks. indmaden af en frikadelle osv.
Nogle børn er rigtig gode til at tygge og mestrer det meget hurtigt og andre børn skal have længere tid til det. Ofte kan det at servere den lidt grovere mos til barnet give en idé om hvorvidt barnet er mundmotorisk parat eller vil få maden galt i halsen.
Fra dine tidligere breve ved jeg at du allerede har givet hende meget af jeres mad blendet så hun er vandt til at få mad som smager af noget og får familiemad og jeg tænker derfor at det må komme an på en prøve med lidt rugbrødshapsere.
Det er meget vigtigt at du ikke overgår helt til det, hun skal stadig have sin grøntsagsmos ved siden af, så du skal tænke i at hun skal have både og - altså både mos som mætter hende og sikrer hendes energibehov (især fordi hun jo nok stadig er lidt småtspisende) og så får hun rugbrødshapserne til at øve sig på, som lidt ekstra guf:o)
Brug smørbart pålæg i begyndelsen, det kan være sildepostej, tunpostej, makrel, grøntsagsmos kan bruges - du kan lave det selv f.eks. avokadomos eller ærte og broccolimos, og skal det være lidt sødt kan du også bruge frugtmos. Vælg rugbrød uden kerner, f.eks. bondebrød.
Hapserne skal være meget små, så du er sikker på at hun ikke får dem galt i halsen. Du må forsøge dig lidt frem. Nogle børn har brug for at få så små hapsere at det nærmest mere er krummer, så kører de dem rundt i munden og det går fint. Andre børn har behov for noget større hapsere for at få fornemmelsen af at tygge for ellers får de 'krummen' i halsen... igen er børn så forskellige.
I starten synes jeg du skal give dem med fingrende, da en gaffel godt kan stikke lidt:o) Når hun så bliver ældre og kan klare lidt større stykker, så kan du begynde at bruge gaflen. Lad hende også selv forsøge sig, det må hun meget gerne:o)
Tænder er ikke noget problem, hun kan sagtens tygge uden tænder. Det handler mere om at være mundmotorisk parat og så handler det om at indtaget af gluten fortsat ikke skal være for højt, når man kun er 7 måneder gammel:o)
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske