Svar: Vand i varmen - 4 mdr.
6. juni 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Normalvis skal man ikke tilbyde børn som ammes ekstra væske, når barnet er sundt og rask. Normalt vil barnet få sit væskebehov dækket og sin tørst slukket ved at blive lagt til brystet, hvor barnet så vil die kortvarigt og få den vandholdige mælk. Næste gang man lægger til, så skal man så starte der, hvor barnet har taget toppen og lade barnet spise i bund på det bryst.
Da din dreng nu er over 4 måneder, så ser jeg dog igen problemer i at du tilbyder ham lidt ekstra vand, hvis du synes han virker til at have behov herfor. Du skal så bare sikre dig at det ikke er i en mængde som tager pladsen op for maden, da der jo ikke er nogen næring i vand.
Du må gerne give ham vand fra hanen, lad lige 200ml løbe ud først og så kan han få direkte fra den kolde hane. Det vil være en god idé ikke at give ham alt for koldt vand, forsøg i først omgang med lidt vand som ikke er koldere en 20-25 grader (stuetemperatur), så han lige vender sig til det.
Det er kun hvis I har privat vandboring at vandet fortsat skal koges.
Hvis I er på tur kan du tage en kildevandsflaske med til ham, det er praktisk. Ellers gives vand lettest af et lille snapseglas som passer til hans lille mund:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske